A+ A A-
  • Γράφτηκε από τον/την Χρονογράφος
  • Κατηγορία: Επικαιρότητα

99 λόγοι για την κρίση στα ΜΜΕ

Στο blog «ANemos δημοσιεύτηκαν 100 σημεία για την κρίση στα ΜΜΕ, τα οποία πιστεύουμε ότι έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και αξίζουν την προσοχή μας, γι' αυτό τα αναδημοσιεύουμε:

1. Τα ΜΜΕ βρίσκονται σε κρίση
2. Κρίση οικονομική και κρίση αξιοπιστίας, Κυρίως υπαρξιακή κρίση!
3. Η υπαρξιακή κρίση των ΜΜΕ συμπίπτει με μια πρωτοφανή έκρηξη της ροής πληροφοριών αλλά και αύξησης της αναγνωσιμότητας αυτών των πληροφοριών.
4. Ποτέ πριν στην ιστορία τόσοι πολλοί άνθρωποι δεν διάβαζαν τόσες πολλές πληροφορίες.
5. Τα ΜΜΕ βρίσκονται σε κρίση διότι τα «προϊόντα» τους έπαψαν να «πουλάνε»
6. Τα «προϊόντα» των ΜΜΕ είναι οι ειδήσεις
7. Η κρίση αξιοπιστίας προηγήθηκε της οικονομικής κρίσης των ΜΜΕ
8. Η οικονομική κρίση των ΜΜΕ προηγήθηκε της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης
9. Η κρίση αξιοπιστίας αλλά και η οικονομική κρίση προηγήθηκαν της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης και επιτείνονται από αυτή.
10. Βασικό αίτιο της κρίσης αξιοπιστίας στα ΜΜΕ ήταν η συγκέντρωσή τους σε όλο και λιγότερα χέρια, σε όλο και λιγότερους «ομίλους» και ο παραμερισμός των παραδοσιακών εκδοτών.
11. Δεύτερο βασικό αίτιο είναι η μετακίνηση του «παραδοσιακού» κοινού των εφημερίδων, αρχικά προς τα ηλεκτρονικά μέσα (ραδιόφωνο, τηλεόραση) και αργότερα στα Νέα Μέσα.
12. Η απαξίωση της πολιτικής σκηνής και των κομμάτων οδήγησαν σε ανάλογη απαξίωση των πολιτικών φύλλων και των εφημερίδων-κομματικών οργάνων –των μόνο που ήσαν ανεξάρτητα από τις διαφημιστικές εταιρείες- που με τη σειρά της οδήγησε στη συρρίκνωση των πωλήσεών τους.
13. Οι εφημερίδες έπαψαν να αποτελούν στοιχείο ταυτότητας του αναγνώστη. Ένα στοιχείο που συμπλήρωνε την κοινωνική, πολιτική και οικονομική του υπόσταση. Με σημερινούς όρους χάθηκε η έννοια του «ανήκειν σε μια κοινότητα» αναγνωστών. Κάτι που τώρα αναπτύσσεται από τα Online Μέσα, τα λεγόμενα Κοινωνικά Δίκτυα.
14. Μεγάλοι επιχειρηματίες εισέβαλαν στον εκδοτικό χώρο για να αποκομίσουν πολιτικά οφέλη και να χρησιμοποιήσουν τα ΜΜΕ ως μέσα προβολής και προώθησης των βασικών τους δραστηριοτήτων, χωρίς οι ίδιοι να γνωρίζουν βασικά στοιχεία των ΜΜΕ και του τρόπου λειτουργίας τους.
15. Οι όμιλοι προσπάθησαν να μετατρέψουν τα ΜΜΕ από επιχειρήσεις περιορισμένου κόστους και κέρδους (συνήθως πλήρως ισολογισμένες) σε επιχειρήσεις χαμηλού κόστους και υψηλού κέρδους.
16. Χαμηλό κόστος και υψηλό κέρδος σημαίνει υποχρηματοδότηση της δημοσιογραφίας σε όλες τις τις εκφάνσεις.
17. Η υποχρηματοδότηση της δημοσιογραφίας οδήγησε σε κρίση αξιοπιστίας της ίδιας της δημοσιογραφίας και των δημοσιογράφων.
18. Όταν δεν πληρώνεις ανταποκριτές, φωτορεπόρτερ, ερευνητές δημοσιογράφους, έξοδα αποστολών αλλά και εκπαίδευσης, τότε τα μόνα που σου μένουν είναι: οι μεταφράσεις και το rewriting από τα ξένα πρακτορεία, το copy-paste των Δελτίων τύπου και το «ρεπορτάζ» των υπουργείων. Και τα «τηλεπαράθυρα». ΑΥΤΟ δεν είναι δημοσιογραφία.
19. Η υποχρηματοδότηση της δημοσιογραφίας οδήγησε στην ισχυροποίηση των μεγάλων Πρακτορείων Ειδήσεων που «πωλούν» πληροφορίες με τις οποίες καλύπτεται μεγάλο μέρος της ύλης των ΜΜΕ.
20. Χαμηλό κόστος και υψηλό κέρδος σήμαινε επίσης την «εισβολή» νέων ενδοεπιχειρησιακών τομέων (ξένων μέχρι τότε για το χώρο των ΜΜΕ και της δημοσιογραφίας) όπως το Marketing και οι Πωλήσεις αλλά και η παράλληλοι αύξηση του Διοικητικού προσωπικού.
21. Οι τομείς αυτοί από επικουρικοί έγιναν κυρίαρχοι στο εσωτερικό των ΜΜΕ, με αποτέλεσμα τη διάβρωση ολόκληρης της δομής τους και τη μετατροπή του σε δυσκίνητο, αυστηρά ιεραρχικό, γραφειοκρατικό μηχανισμό που με τη σειρά του οδήγηση στην απονεύρωση του δημοσιογραφικού τμήματος.
22. Η «εισβολή» του Marketing και των Πωλήσεων και η κυριαρχία τους αλλοίωσε τη μορφή και τους στόχους των ΜΜΕ σε βάρος της ενημέρωσης και υπέρ των «προϊόντων».
23. Νέοι επιχειρηματίες, Marketing και Πωλήσεις και Διαφημιστικές εταιρείες, συνέβαλαν στην περαιτέρω πτώση της δημοσιογραφικής αξιοπιστίας καθώς και οι ίδιοι οι δημοσιογράφοι - κατά παράβαση των καταστατικών και της δεοντολογίας τους- εξαναγκάστηκαν να σκέφτονται «προϊοντικά».
24. Τα «δημοσιογραφικά προϊόντα» δημιουργούνται πλέον όχι με γνώμονα την ενημέρωση του κοινού και την αύξηση των αναγνωστών αλλά την προσέλκυση διαφημιζόμενων.
25. Οι καταστροφικές για το χώρο των ΜΜΕ στρατηγικές του Marketing και των Πωλήσεων οδήγησαν στον υπερκορεσμό της αγοράς με ομοειδή δημοσιογραφικά προϊόντα που κονιορτοποίησαν την «αγοραστική πίτα».
26. Παράλληλα, ο αριθμός των εφημερίδων, των περιοδικών, των ρ/σ και των τηλεοπτικών σταθμών ξεπέρασε κατά πολύ τις ανάγκες και τις αντοχές του κοινωνικού συνόλου άρα και τις δυνατότητες στήριξής τους.
27. Νέοι επιχειρηματίες, Marketing και Πωλήσεις και Διαφημιστικές Εταιρείες συνέβαλαν επίσης στη δημιουργία δημοσιογράφων-προϊόντων, κυρίως στα ηλεκτρονικά Μέσα αλλά και σε πολλά έντυπα.
28. Το προσωπικό των τομέων του Marketing και των Πωλήσεων επιβάρυνε το κόστος των ΜΜΕ χωρίς ποτέ να φέρουν πίσω τα λεφτά τους παρά μόνο συγκυριακά.
29. Το ίδιο και η δημιουργία δημοσιογράφων-προϊόντων με υπέρογκες, εξωπραγματικές αμοιβές.
30. Το ίδιο και οι εξωπραγματικές αμοιβές και τα Bonus των διευθυντικών στελεχών. Πράγματα εντελώς «ξένα» μέχρι πριν από 15 χρόνια.
31. Το ίδιο και οι μεγάλες αυξήσεις στο χαρτί αλλά και στα λειτουργικά έξοδα.
32. Τα ΜΜΕ μετατράπηκαν σε παρασιτικές επιχειρήσεις ενώ ταυτόχρονα έγιναν καζάνι δίχως πάτο με εμφανή αποτελέσματα στην ποιότητα της ενημέρωσης που παρείχαν. (Χώρια οι επιπτώσεις που έχει όλο αυτό στην ποιότητα της δημοκρατίας και στους θεσμούς της κοινωνίας)
33. Η πλήρης εξάρτηση των ΜΜΕ από τη διαφήμιση (ιδιωτική και κρατική) επέτειναν την κρίση αξιοπιστίας τους.
34. Οι Διαφημιστικές εταιρείες και μίντια-σοπς αφού εκπόρνευσαν τα ΜΜΕ βγάζοντάς τα στο κλαρί, τώρα τα περιφρονούν για τον ίδιο ακριβώς λόγο (δεν έχουν ενδιαφέρον, δεν είναι ελκυστικά, έπαψαν να έχουν υψηλού επιπέδου αναγνώστες).
35. Τα ΜΜΕ έχασαν έναν από τους βασικούς τους λόγους ύπαρξης: τον έλεγχο της εξουσίας.
36. Και ταυτόχρονα έπαψαν να ενημερώνουν, προσθέτοντας χιλιάδες πληροφορίες στα εκατομμύρια των πληροφοριών που παράγονται καθημερινά.
37. Χωρίς τον ενημερωτικό και ελεγκτικό τους ρόλο τα ΜΜΕ δεν είναι τίποτα άλλο παρά ένας ακόμη παρασιτικός (και στην Ελλάδα, κρατικοδίαιτος) τομέας της οικονομίας.
38. Οι ίδιοι οι δημοσιογράφοι δέχτηκαν σε συλλογικό επίπεδο αυτή την εκπόρνευση με αντάλλαγμα το περίφημο «αγγελιόσημο» που πάει υπέρ του «προνομιούχου» ταμείου τους.
39. Η κρίση αξιοπιστίας των ΜΜΕ αφορούσε -και συνεχίζει να αφορά- περισσότερο την τηλεόραση και λιγότερο τις εφημερίδες και τα περιοδικά. Ελάχιστα το ραδιόφωνο.
40. Η κρίση αξιοπιστίας των ΜΜΕ και της δημοσιογραφίας οδήγησε στη μείωση των πωλήσεων των εντύπων και στην αύξηση της θεαματικότητας της (δωρεάν, ούτως ή άλλως) τηλεόρασης.
41. Η μείωση των πωλήσεων των εντύπων οδήγησε και στον περιορισμό των διαφημιστικών τους εσόδων.
42. Ο αριθμός των πωλήσεων των εφημερίδων και των περιοδικών έχει ΚΑΙ ποσοτικά και ΚΑΙ ποιοτικά χαρακτηριστικά.
43. Τα νούμερα τηλεθέασης έχουν ΜΟΝΟ ποσοτικά χαρακτηριστικά κι αυτό συμβαίνει με ευθύνη των εταιρειών (ΤΗΣ εταιρείας, μάλλον) μετρήσεων και την αποδοχή των ίδιων των ιδιοκτητών των ΜΜΕ.
44. Η έλλειψη αντικειμενικών μετρήσεων κάνει το τοπίο ακόμη πιο θολό τόσο για το αναγνωστικό κοινό όσο και για τους ίδιους τους επιχειρηματίες των ΜΜΕ. Παρ όλα αυτά
45. Τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των εντύπων και η αξιοπιστίας τους, παρά τη γενική κρίση, παραμένουν υψηλότερα από ότι των ηλεκτρονικών μέσων.
46. Αυτός είναι και ο λόγος βάση του οποίου οι επιχειρηματίες δεν τα έκλειναν μέχρι τώρα, χρησιμοποιώντας τα ως μέσα πίεσης και παρέμβασης.
47. Χάνοντας την αγοραστική «δύναμη του αναγνώστη», τα ΜΜΕ κατέφυγαν στη «δύναμη της διαπλοκής».
48. Η αύξηση της θεαματικότητας της τηλεόρασης οδήγησε στην (πρόσκαιρη) αύξηση των διαφημιστικών εσόδων της τηλεόρασης.
49. Η μείωση των πωλήσεων των εντύπων και ο περιορισμός των εσόδων από τις διαφημίσεις «αντιμετωπίσθηκε» με αύξηση των παρεχόμενων εντύπων (ένθετα) και την παροχή προσφορών.
50. Δημιουργήθηκε ένα νοσηρό πεδίο ανταγωνισμού ανάμεσα στα Μέσα με βάση τις προσφορές τους που λειτούργησαν σαν τον εθισμό από ναρκωτικά όπου ο ναρκομανής-αναγνώστης επιζητά όλο και μεγαλύτερη δόση.
51. Τα περισσότερα ένθετα περιοδικά δημιουργήθηκαν καθ υπαγόρευση των Τμημάτων Marketing σε συνεργασία με τις διαφημιστικές εταιρείες έχοντας κατ επίφαση «δημοσιογραφική» ύλη, μόνο και μόνο για να εξυπηρετήσουν τους διαφημιζόμενους.
52. Προσφορές και ένθετα «ανέβασαν» τις κυριακάτικες εκδόσεις και οδήγησαν σε κατάρρευση τις πωλήσεις και τα διαφημιστικά έσοδα των ημερήσιων φύλλων.
53. Αλλοτε κραταιά περιοδικά με αυτόνομη παρουσία συγχωνεύτηκαν μέσα σε μεγάλες εφημερίδες, «τσακίζοντας» έτσι την αγορά των περιοδικών περιπτέρου.
54. Οι «συμπληρωματικές» κυριακάτικες εκδόσεις της δεκαετίας του 80 και του 90 έγιναν οι «ναυαρχίδες» των εκδοτικών συγκροτημάτων.
55. Σήμερα πολλές εφημερίδες σκέφτονται να καταργήσουν τις ημερήσιες εκδόσεις τους.
56. Οι παροχές των εντύπων οδήγησαν σε πρόσκαιρη αύξηση των πωλήσεων και σε «έκρηξη» του κόστους καθώς αυτό υπερβαίνει την τιμή της εφημερίδας.
57. Η αύξηση του αριθμού των Μέσων (νέα έντυπα, νέοι ρ/σ, νέα κανάλια) οδήγησε σε συγκυριακή, εκρηκτική αύξηση της ζήτησης νέων δημοσιογράφων (ή «δημοσιογράφων») αλλά και τη δημιουργία υψηλόμισθων «τηλεαστέρων».
58. Παράλληλα με την εμφάνιση των δημοσιογράφων-προϊόντων και των τηλεαστέρων δημιουργήθηκε ένα στρώμα χαμηλόμισθων και με «μπλοκάκι» δημοσιογράφων για να στηρίξουν τους πρώτους αλλά και τις μεγάλες επιχειρήσεις των ΜΜΕ.
59. Παράλληλα και με τους παραπάνω, αυξήθηκε ο αριθμός των τεχνικών τύπου, των τεχνικών των ηλεκτρονικών μέσων, των εργαζομένων στα ατελιέ και στις αίθουσες επεξεργασίας εικόνας και ήχου, των διοικητικών υπαλλήλων.
60. Τα συνδικαλιστικά όργανα, οι ενώσεις και τα συνδικάτα δημοσιογράφων αγνόησαν επί μια 15ετία την είσοδο εκατοντάδων νέων εργαζομένων στα ΜΜΕ και το τι αυτό θα σήμαινε στο μέλλον.
61. Τα συνδικαλιστικά όργανα, οι ενώσεις και τα συνδικάτα δημοσιογράφων αγνόησαν τις τεχνολογικές και οικονομικές εξελίξεις στο χώρο των ΜΜΕ, τις αλλαγές στις ανάγκες και τις προϋποθέσεις της ίδιας τους της δουλειάς αλλά και της κοινωνίας συνολικά.
62. Αγνοώντας τα παραπάνω και παραμένοντας «κλειστά club»/συντεχνίες, οι δημοσιογραφικές Ενώσεις έχασαν μεγάλο μέρος της δύναμής τους να παρεμβαίνουν στα τεκταινόμενα στον Τύπο.
63. Οι άλλοτε πρωτοπόροι - λόγω πληροφόρησης- στην υιοθέτηση και ενσωμάτωση νέων (για την εποχή) τεχνολογιών (τυπογραφεία, offset, τηλεόραση κτλ κτλ) έμειναν πίσω ακόμη και από αρτηριοσκληρωτικούς οργανισμούς όπως π.χ. το Δημόσιο.
64. Μεγάλο μέρος του δημοσιογραφικού κόσμου κατάληξε να είναι «ψηφιακά αναλφάβητο» και τεχνοφοβικό.
65. Τα συγκροτήματα των ΜΜΕ και οι δημοσιογράφοι δεν κατάφεραν να προβλέψουν και να αντιμετωπίσουν τη δημιουργία και ανάπτυξη των νέων ανταγωνιστικών παραγόντων και κυρίως αυτή των Νέων Μέσων αλλά και του Free-Press.
66. Οι πρώτες αντιδράσεις των συγκροτημάτων των ΜΜΕ απέναντι στο διαδίκτυο και τα Νέα Μέσα ήταν απαξιωτικές έως και εχθρικές.
67. Στη συνέχεια προσπάθησαν να περάσουν στις online εκδόσεις δοκιμάζοντας συνδρομητικά οικονομικά μοντέλα τα οποία όλα απέτυχαν.
68. Η δωρεάν πρόσβαση των χρηστών στην πληροφορία που παρέχουν τα Νέα Μέσα καθιερώνεται άπαξ και δια παντός χωρίς δυνατότητα επιστροφής.
69. Ο ασφυκτικός έλεγχος των δικτύων διανομής του Τύπου ήταν ένας από τους παράγοντες εμφάνισης των Free-Press.
70. Τα παραδοσιακά ΜΜΕ αδυνατούν να κατανοήσουν τον άνοιγμα ενός νέου Δημόσιου Χώρου και τη δυνατότητα δημιουργίας κοινοτήτων σε αυτόν.
71. Τα παραδοσιακά ΜΜΕ αδυνατούν να κατανοήσουν τις διαφορές ανάμεσα στην αναλογική μετάδοση (ανάγνωση, θέαση, ακρόαση) και την ψηφιακή.
72. Τα παραδοσιακά ΜΜΕ αδυνατούν να κατανοήσουν τις διαφορές ανάμεσα στη σύγχρονη και την ασύγχρονη επικοινωνία.
73. Τα παραδοσιακά ΜΜΕ αδυνατούν να κατανοήσουν τις διαφορές ανάμεσα στη γραμμική γραφή και το hypertext.
74. Κυρίως όμως, τα παραδοσιακά ΜΜΕ αδυνατούν να κατανοήσουν τη διαφορά ανάμεσα στην μονόδρομη και την αμφίδρομη επικοινωνία.
75. Τα παραδοσιακά ΜΜΕ αδυνατώντας να καταλάβουν το παραπάνω χάνουν μια μοναδική ευκαιρία: να αξιοποιήσουν τη βάση των αναγνωστών τους δημιουργώντας δικές τους κοινότητες αμφίδρομης επικοινωνίας.
76. Τα παραδοσιακά ΜΜΕ αδυνατώντας να καταλάβουν το παραπάνω δεν μπορούν να βρουν το νέο τους ρόλο στο τοπίο που έχει διαμορφωθεί με την είσοδο των Νέων Μέσων.
77. Οι ίδιοι δημοσιογράφοι με ευθύνη δική τους, των ενώσεών τους, του εκπαιδευτικού συστήματος και των εργοδοτών τους δεν έχουν εκπαιδευτεί στη χρήση των Νέων Τεχνολογιών και των Νέων Μέσων.
78. Σε οικονομικό επίπεδο, παραδοσιακά ΜΜΕ αδυνατούν να ανακαλύψουν πως μπορούν να έχουν Return Of Investment στις νέες τεχνολογίες.
79. Δεν κατανοούν την οικονομία του «Δωρεάν» και ότι οι χρήστες δεν πρόκειται ΠΟΤΕ να πληρώσουν για να αποκτήσουν κάποια πληροφορία online
80. Δεν μπορούν να ανακαλύψουν το τι θα πλήρωναν οι χρήστες (και αυτά δεν είναι λίγα!!!)
81. Δεν κατανοούν το αυταπόδεικτο: στην εποχή μας - σε αντίθεση με το τι συνέβαινε πριν από 20-30 χρόνια- υπάρχει υπερεπάρκεια πληροφοριών οι οποίες διαδίδονται με αστραπιαίες ταχύτητες.
82. Κατά τον ίδιο τρόπο, οι διαφημιστές δεν έχουν ακόμη βρει το πώς, που και σε ποιους θα προωθήσουν διαφημίσεις. Όπως και το γιατί ο,τι και όποιος φιλοξενεί διαφήμιση απαξιώνεται από το κοινό
83. Το πρόβλημα είναι σήμερα η αναζήτηση των πληροφοριών που χρειάζεται κάποιος μέσα σε ένα πληροφοριακό χάος. Ρόλο που έχουν αναλάβει οι μηχανές αναζήτησης και που σε αυτόν στηρίζουν τη δύναμή τους. Και
84. Το φιλτράρισμα, ο έλεγχος της αλήθειας και η διασταύρωση των πληροφοριών, που θα έπρεπε να είναι ένας από τους ρόλους των σύγχρονων ΜΜΕ.
85. Κυρίως, δεν μπορούν να κατανοήσουν ότι δεν πρόκειται ποτέ να αποκτήσουν επί των Νέων Μέσων, εκείνο το είδος ελέγχου που (κακώς) είχαν αποκτήσει επί των παραδοσιακών ΜΜΕ.
86. Κανείς από τους παραπάνω δεν έχει παρακολουθήσει το πώς αντέδρασε (επιτυχώς, ως ένα βαθμό) μια άλλη βιομηχανία, αυτή της Μουσικής, απέναντι στα Νέα Μέσα.
87. Η σχέση των παραδοσιακών ΜΜΕ με την online εκδοχή τους περιορίζεται στον λανθασμένο κανόνα: «παλιό κρασί σε νέα βαρέλια».
88. Την ίδια στιγμή, δεν αντιλαμβάνονται ότι όταν περιφρονείς την ίδια την εφημερίδα, θα περιφρονήσεις ΚΑΙ την online εκδοχή της.
89. Οι ιδιοκτήτες των ΜΜΕ εκχώρησαν την υπόθεση της μετάβασης στην online εκδοχή τους στα τμήματα Τεχνικής Υποστήριξης ή σε εταιρείες παροχής υπηρεσιών πληροφορικής, αγοράζοντας έτοιμα, θηριώδη και δύσχρηστα πακέτα εφαρμογών και αφήνοντας απ έξω (ξανά) τους δημοσιογράφους.
90. Τα παραδοσιακά ΜΜΕ αντί να ασχοληθούν με το αντικείμενό τους, το Περιεχόμενο, ασχολούνται με «μηχανάκια» και «εφαρμογές». Λες και αυτά θα δουλέψουν από μόνα τους.
91. Τα ΜΜΕ και οι δημοσιογράφοι δεν αντιλαμβάνονται ότι, παρά την κρίση αξιοπιστίας τους, αποτελούν τους κύριους τροφοδότες περιεχομένου στο διαδίκτυο. Καθώς χιλιάδες χρήστες έχουν την ύλη τους ως κεντρικό σημείο αναφοράς, αντιγράφοντάς της, σχολιάζοντάς της, παραπέμποντας σε αυτό το περιεχόμενο. Και φυσικά δεν αξιοποιούν αυτό το στοιχείο.
92. Τα παραδοσιακά ΜΜΕ έχασαν το νεανικό τους κοινό. Ένα κοινό που μεγάλωσε με τα ηλεκτρονικά Μέσα και το Διαδίκτυο.
93. Η απώλεια του νεανικού κοινού θα οδηγήσει σε ακόμη μεγαλύτερη συρρίκνωση των διαφημιστικών εσόδων αλλά και των ίδιων των αναγνωστών τους.
94. Τα παραδοσιακά ΜΜΕ χάνουν μια ακόμη ευκαιρία: της εκτεταμένης χρήσης της τεχνολογίας για την περικοπή ενός μεγάλου μέρους του κόστους τους.
95. Αντίθετα, η καθυστερημένη υιοθέτηση νέων τεχνολογιών επιβάρυνε ακόμη περισσότερο το ήδη αυξημένο κόστος τους.
96. Τα παραδοσιακά ΜΜΕ δεν αντιλαμβάνονται ότι στην εποχή των Νέων Τεχνολογιών δεν είναι αναγκαία η φυσική παρουσία όσων εργάζονται σε αυτά ή γι αυτά. Τουλάχιστον, όχι όλων.
97. Τα παραδοσιακά ΜΜΕ, ακόμη κι αυτά που έχουν online παρουσία, δεν έχουν προσαρμοστεί στο νέο τρόπο μετάδοσης της είδησης και στο κύκλο «ζωής» της αλλά και στη σύνδεσή της με άλλες ειδήσεις, άρθρα, πηγές κτλ.
98. Τα παραδοσιακά ΜΜΕ αντί να επανεξετάσουν και επαναπροσδιορίσουν το ρόλο τους στην εποχή των Νέων Μέσων, κηρύσσουν τον πόλεμο στους άλλους «παίκτες» της ενημέρωσης: στις μηχανές αναζήτησης, στα ιστολόγια, στα site κοινωνικής δικτύωσης.
99. Τα ΜΜΕ δεν επενδύουν στην έρευνα, δεν ενημερώνονται, δεν παρακολουθούν το τι συμβαίνει γύρω τους. Και κλείνονται στον αυτιστικό εαυτό τους, πεθαίνοντας μέρα με την ημέρα
100. Και ποιά είναι η λύση για την Κρίση (αξιοπιστίας και οικονομική) στα ΜΜΕ; Μα, μέσα στα παραπάνω 99 σημεία.



Το δάχτυλο του Παυλίδη...

Όταν ζεις και εργάζεσαι στην πρωταθλήτρια χώρα της διαφθοράς, όταν οι εκπρόσωποι του καθεστώτος κάνουν "ιερές" μπίζνες, όταν οι "κουμπάροι" ανταλλάσουν τα χοντρά πακέτα της μίζας σαν πετσετάκια, όταν η παραοικονομία αποτελεί τον πιο ζωντανό οργανισμό της κοινωνίας, τότε είναι υποκρισία χάσιμο χρόνου και αποπροσανατολισμός η προανάκριση του Παυλίδη.
Η κατηγορία ότι πήρε μέσω του γραμματέα του ένα "δωράκι" γύρω στα εκατό χιλιάδες ευρώ για να "προικίσει" την κόρη του με ένα διαμέρισμα, είναι σταγόνα στον ωκεανό της διαφθοράς στον οποίο, όπως είπε από το βήμα της Βουλής ο Δωδεκανήσιος βουλευτής, δεν είναι διατεθειμένος να πέσει ως περιττό βάρος για να ξαλαφρώσει το υπερφορτωμένο καράβι της μίζας.
Με το δάχτυλο προτετταμμένο απέναντι σε συναδέλφους, η πλειονότητα των οποίων λειτουργεί χωρίς σταθερές αρχές και με σημαία τον καιροσκοπισμό, ο Αριστοτέλης Παυλίδης έδειξε αποφασισμένος και προετοιμασμένος να αντιμετωπίσει ένα "αστείο" κατηγορητήριο για μίζα 100 χιλιάδες ευρώ.
Ένα ποσό "πουρμπουάρ" έξαιτίας του οποίου θα έπρεπε να θυσιαστεί ως εξιλαστήριο θύμα για να εξυπηρετήσει το σάπιο καράβι της Νέας Δημοκρατίας που, όπως δείχνουν οι δημοσκοπήσεις, θα πιάσει πάτο στις επερχόμενες εκλογές.
Ο κατηγορούμενος βουλευτής και πρώην υπουργός δεν είναι κάποιος "χθεσινός" για να αιφνιδιαστεί από μια υποκριτική και συγκυριακή κατακραυγή, αφού από το 1977 έχει εκλεγεί δέκα φορές βουλευτής (έχει χάσει μόνο στις εκλογές του 1996), ενώ έχει και εμπειρία από επιτροπές, αφού έχει διατελέσει, επί Μητσοτάκη, μέλος των Εξεταστικών Επιτροπών της Βουλής για το Φάκελλο της Κύπρου και το διαβόητο σκάνδαλο Κοσκωτά.
Αυτές τις ιδιότητες δεν τις συνεκτίμησαν οι συνάδελφοί του οι οποίοι αντιμετωπίζουν στην πλειονότητά τους με επιφανειακό τρόπο και επιπολαιότητα τα πολιτικά ζητήματα ψηφίζοντας "κατά παραγγελία" που αποκαλούν "συνείδηση".
Πάντως, ανεξάρτητα από την ουσία της κατηγορίας, αν δηλαδή είναι αθώος ή ένοχος για δωροδοκία, ο βουλευτής Δωδεκανήσου προτείνοντας το δάχτυλο από το βήμα της Βουλής έλεγε ένα πολύ απλό πράγμα: ψάξτε αλλού για εξιλαστήριο θύμα. Εννοώντας, ίσως, εκεί που γίνεται το χοντρό παιχνίδι της μίζας και οι περισσότεροι γνωρίζουν, αλλά σιωπούν...
Πάντως, ας μην ξεχνάμε ότι στο παρελθόν για το σκάνδαλο Κοσκωτά την πλήρωσε ο Δημήτρης Τσοβόλας, επειδή είχε κάνει λέει έναν διακανονισμό με έναν ξενοδόχο που δεν ήταν "επωφελής" για το Δημόσιο.



ΥΓ) Πάντως, ενώ ερευνάται η ενοχή ή μη του κ. Παυλίδη, ουδείς έχει κινήσει τη διαδικασία για την καταδίκη του εφοπλιστή κ. Μανούση ο οποίος παραδέχτηκε ότι δωροδόκησε.
Μήπως ο δωροδοκών δεν είναι πλέον ένοχος;

ΥΓ2) Στο μεταξύ και δεύτερη δικογραφία για τον Παυλίδη έφτασε στη Βουλή σχετικά με την ανάθεση δρομολογίων στις άγονες γραμμές, ενώ το ΠΑΣΟΚ ζητάει νέα Εξεταστική για το σκάνδαλο της Siemens και πολώνει το κλίμα με προβολή των υποθέσεων του Βατοπαιδίου, της πώλησης του "Γερμανού" και των ομολόγων.

ΥΓ3) Μήπως τελικά είναι το σύστημα που παράγει τα σκάνδαλα και όχι κάποιοι ευάλωτοι στη διαφθορά τους οποίους πρέπει να θυσιάζουμε ως εξιλαστήρια θύματα για να ηρεμεί η κοινωνία;

-----------------------------------

Το βράδι της Δευτέρας 4 Μαϊου άρχισε η διαδικασία για την παραπομπή ή μη του Αριστοτέλη Παυλίδη στη Βουλή των Ελλήνων.
Το αποτέλεσμα ήταν αναμενόμενο και είναι το παρακάτω:

"Δεν έγινε δεκτή η πρόταση για την άσκηση δίωξης κατά του πρώην υπουργού Αιγαίου, Αριστοτέλη Παυλίδη, καθώς δεν συγκέντρωσε την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών κατά την σχετική ψηφοφορία στην Ολομέλεια της Βουλής. Μετά την ολοκλήρωση της μυστικής ψηφοφορίας βρέθηκαν 146 υπέρ, 144 κατά, 5 λευκά και 3 "παρών" σε σύνολο 298 ψηφισάντων".

Πολλοί βουλευτές της ΝΔ πριν από την ψηφοφορία στη Βουλή, προέτρεπαν με κάθε μέσο τον Α. Παυλίδη να παραιτηθεί για να "διευκολύνει" την παράταξη...
Το ίδιο έκαναν και πολλοί κονδυλοφόροι-παπαγαλάκια προβάλλοντας μιαν ευκαιριακή πολιτική ηθική την οποία ανασύρουν κατά περίπτωση χωρίς ίχνος ντροπής και τσίπας.
Αν η ηθική ήταν πάνω από τα μικροσυμφέροντα των κακομοίρηδων Ελλήνων βουλευτών, κάποιοι από αυτούς της συμπολίτευσης θα ψήφιζαν υπέρ της παραπομπής και θα έδιναν την ηθική λύση για την οποία δήθεν κόπτονταν.
Όμως, δεν τόλμησαν. Έξι από τη συμπολίτευση και δύο από την αντιπολίτευση "τόλμησαν" να ρίξουν λευκό και "παρών" νομίζοντας ότι έτσι έχουν καθαρή συνείδηση. Μάλλον βολεύτηκαν και το ολίγον ανήθικη, κατά το ολίγον έγγυος.
Τελικά, το δάχτυλο του Παυλίδη έπαιξε το ρόλο του...
  • Γράφτηκε από τον/την Ρεπόρτερ
  • Κατηγορία: Επικαιρότητα

Πρόσκληση από το ΠΑΜΕ ΤΥΠΟΥ και ΜΜΕ

Συνάδελφοι, συναδέλφισσες,

Το ΠΑΜΕ ΤΥΠΟΥ και ΜΜΕ σας καλεί σε πλατιά σύσκεψη εργαζομένων όλων των ειδικοτήτων (δημοσιογράφων, υπαλλήλων, τεχνικών), με θέμα την κρίση στον Τύπο και τα ΜΜΕ και την απάντησή μας.

Τρίτη, 31 Μαρτίου, στις 8.30 μ.μ. στην αίθουσα της ΕΣΗΕΑ.

Η περίοδος είναι κρίσιμη. Δεν είναι μόνο οι μαζικές απολύσεις, με πρόσχημα την οικονομική κρίση. Η κατάσταση χειροτερεύει δραματικά, λόγω και των γενικότερων αλλαγών στον Τύπο και τα ΜΜΕ. Οι μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι προωθούν με γοργούς ρυθμούς τα σχέδια για μεγαλύτερη συγκέντρωση Μέσων, «ξεκαθάρισμα» του χώρου, επέκταση των λεγόμενων ελαστικών σχέσεων εργασίας, αφαίρεση δικαιωμάτων, μεγαλύτερη εκμετάλλευση, κατάργηση των ΣΣΕ.

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι

Αυτή η ώρα, είναι ώρα μεγάλης ευθύνης. Δε χωράνε δισταγμοί και ταλαντεύσεις.

ΟΛΟΙ στη δράση. Στην καπιταλιστική κρίση, στην επιθετικότητα της πλουτοκρατίας και στην αντιλαϊκή πολιτική, απαντάμε με ΜΑΖΙΚΟ ΑΓΩΝΑ. Καμιά υποχώρηση. Αποφασιστική αντίσταση και μαχητική διεκδίκηση των αιτημάτων μας.

Ο εργοδοτικός και κυβερνητικός συνδικαλισμός, ήταν και είναι επικίνδυνος. Η «συναίνεση» και η «αυτοσυγκράτηση», στηρίζει τους επιχειρηματίες για μαζικές απολύσεις και νέα αντεργατικά μέτρα.

Συναδέλφισσες, Συνάδελφοι,

Η άμυνα δεν αποτελεί καμία λύση. Λύση είναι το δυνάμωμα του μετώπου κατά του καπιταλιστικού δρόμου ανάπτυξης. Εχουμε υποχρέωση να γίνουμε πιο απαιτητικοί, να οργανωθούμε καλύτερα, να συγκεντρώσουμε δυνάμεις για τη σκληρή αναμέτρηση με την πλουτοκρατία, την αντιλαϊκή πολιτική, την καταστολή και την εργοδοτική τρομοκρατία. Συγκροτώντας επιτροπές αγώνα στους χώρους δουλειάς, δυναμώνοντας την ενότητα και την αλληλεγγύη.

ΟΛΟΙ την ΤΡΙΤΗ 31 ΜΑΡΤΙΟΥ, στις 8.30 μ.μ. στην ΕΣΗΕΑ.

ΤΗΝ ΚΡΙΣΗ ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΕΙ Η ΠΛΟΥΤΟΚΡΑΤΙΑ

ΟΛΟΙ ΣΤΗΝ ΑΠΕΡΓΙΑ της 2ας ΑΠΡΙΛΗ

  • Γράφτηκε από τον/την Ρεπόρτερ
  • Κατηγορία: Επικαιρότητα

Πρόσκληση της "Συσπείρωσης Δημοσιογράφων"

Ολοι τη Δευτέρα 30 Μάρτη στις 4 μ.μ. στο «Μέγαρο Μουσικής»

Η ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΩΝ –ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΤΥΠΟΣ καλεί τους εργαζόμενους στα ΜΜΕ τη Δευτέρα 30 Μάρτη στις 4 μ.μ. στο «Μέγαρο Μουσικής», προκειμένου να διαδηλώσουμε ενάντια στη φιέστα των εργοδοτών που ετοιμάζεται για να βρεθούν όπως λένε «διέξοδοι στη κρίση».

Η προκήρυξη που υπογράφεται από τις παρατάξεις που έχουν πάρει την πρωτοβουλία της διαδήλωσης ενάντια στη φιέστα των αφεντικών αναφέρει:

«Εργαζόμενη, εργαζόμενε στα ΜΜΕ,

«Σύμπραξη δυνάμεων ενάντια στην κρίση» βαφτίζουν οι εργοδότες στη βιομηχανία της ενημέρωσης τη φιέστα που ετοιμάζουν για τις 30 Μαρτίου στο Μέγαρο, αναζητώντας, όπως λένε, «διεξόδους από την κρίση». Ιδιοκτήτες καναλιών, ραδιοφώνων, εκδότες περιοδικών, διαφημιστικές εταιρείες προβληματίζονται «πώς μπορούν να υιοθετήσουν μια διαφορετική, πιο θετική στάση στον τρόπο που διαχειρίζονται την κρίση και τα μπάτζετ τους στην περίοδο της κρίσης».

Τα μπάτζετ των ...απολύσεων
Μόνο που για να διαχειρίζονται τα... μπάτζετ τους, έχουν κάνει «μπάζα» τη ζωή εκατοντάδων εργαζόμενων –συντακτών, τεχνικών και διοικητικών- που απέλυσαν όλο το τελευταίο διάστημα της κρίσης, ενώ απειλούν να γκρεμίσουν όνειρα κι ελπίδες χιλιάδων εργαζόμενων στη βιομηχανία των ΜΜΕ πετσοκόβοντας δικαιώματα, συλλογικές συμβάσεις, και κάνοντας ζοφερή πραγματικότητα τον εργοδοτικό εκβιασμό και την εργασιακή ανασφάλεια.
Η κρίση που δημιούργησαν, όχι βέβαια οι εργαζόμενοι, αλλά η κυβερνητική πολιτική, η αδηφαγία για κέρδος της εργοδοσίας και τα εξοντωτικά προγράμματα «σταθερότητας στη λιτότητα» και «ελαστασφάλειας» της ΕΕ, χτυπά τον κόσμο της εργασίας και τα δικαιώματά του: Το ΙΝΕ/ΓΣΕΕ εκτιμά ότι την επόμενη διετία θα έχουμε κατά μέσο όρο 400 απολυμένους κάθε μέρα, ενώ και το ΕΒΕΑ του Μίχαλου λέει ότι το 40% των επιχειρήσεων θα προβούν σε απολύσεις!

Εργασιακός μεσαίωνας στα ΜΜΕ
Στο χώρο των media, η κατάσταση διαμορφώνεται εφιαλτική. Ακόμα, όμως δεν είδαμε τίποτα, εάν κρίνουμε από τις διαθέσεις της εργοδοσίας στον Πήγασο, τον ¶λφα, τον Ελεύθερο Τύπο και αλλού.
- Οι απολύσεις και οι «υποχρεωτικές αργίες» καλά κρατούν σε εφημερίδες, περιοδικά, ραδιόφωνα και τηλεοπτικά κανάλια, ενώ η περίπτωση του ¶λφα που βαφτίζει την απόλυση «εθελούσια», είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου.
- Εκατοντάδες συνάδελφοι ζουν με «έναντι», όντας απλήρωτοι για 2-3 μήνες (Εξπρές, Περιοδικός Τύπος, Μότοτεκ, Faces κ.α.)
- Νέα «μόδα» τείνει να γίνει η εργοδοτική απαίτηση για μείωση μισθών, που ξεκινά από -20% και φτάνει ακόμα και στο -50%! Ακόμα και ο εκ των διοργανωτών του «συνεδρίου για την κρίση», Μπούσσιας, σκέφτηκε να το εφαρμόσει, ωστόσο άλλαξε γνώμη μετά από παρέμβαση της ΕΣΠΗΤ.
- Ο ΣΕΠΤ (εκδότες περιοδικών), έτερος «συνδιοργανωτής» της φιέστας, διαμήνυσε στην ΕΣΠΗΤ ότι η νέα ΣΣΕ θα έχει ....μηδενικές αυξήσεις. Οι εκδότες αποθρασύνονται παίρνοντας «γραμμή» από την κυβέρνηση που εξήγγειλε πάγωμα αυξήσεων στους δημόσιους υπαλλήλους και κεφαλικό φόρο.
- Πολλοί εργοδότες δεν πληρώνουν στο ΕΤΑΠ-ΜΜΕ ούτε τις ασφαλιστικές εισφορές που παρακρατούν από τους εργαζόμενους τους είτε τις αναστέλλουν. Επιπλέον, βλέπουμε τα γκόλντεν μπόις της διαφήμισης να επιδράμουν εναντίον του αγγελιοσήμου, προπαγανδίζοντας την «ανάγκη μείωσής» του, με τραγικές συνέπειες στα ταμεία μας.
- Οι εκδότες απαξιώνουν καθημερινά την ενημέρωση. Προωθούν τη διαπλοκή με την πολιτική-οικονομική εξουσία, και μετατρέπουν τους εργαζόμενους στην ενημέρωση σε απλούς γραφιάδες, διαμεσολαβητές μηνυμάτων ανάμεσα σε συμφέροντα, επιβάλλοντας τη σιωπή σε σκάνδαλα και αποκαλύψεις που πλήττουν την πολιτική και οικονομική εξουσία.
Η πολιτική της σκληρής λιτότητας, της κατάργησης των συλλογικών συμβάσεων, της προώθησης και γενίκευσης της «ελαστασφάλειας» και η προετοιμαζόμενη νέα ασφαληστρική επιδρομή, διαμορφώνουν ένα εχθρικό περιβάλλον για τα εργατικά δικαιώματα στο χώρο των ΜΜΕ. Αυτό δεν μπορεί να περάσει!

Ο αγώνας στα χέρια των εργαζόμενων
Οι συμβιβασμένες συνδικαλιστικές ηγεσίες του κλάδου ούτε θέλουν ούτε μπορούν να οργανώσουν τον αγώνα μας, αποτελούν μαριονέτες της εργοδοσίες αφήνοντας τους εργαζόμενους έρμαια στα χέρια της εργοδοτικής αυθαιρεσίας. Είναι πλέον μονόδρομος να ανατρέψουμε την απραξία, την αδράνεια και την αναποτελεσματικότητα της «καθεστωτικής συνδικαλιστικής δράσης» και της «εργασιακής ειρήνης». Μπροστά στην πλήρη ισοπέδωση των εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων μας, στον τυφώνα των απολύσεων, να απαντήσουμε με ταξική ενότητα
και αλληλεγγύη, μέσα από συλλογικές διαδικασίες γενικών συνελεύσεων, και αυτοοργάνωσης, με κοινό, πανεργατικό αγώνα διαρκείας για την ανατροπή αυτής της πολιτικής.
Οι συλλογικότητες εργαζόμενων από όλο το φάσμα των σωματείων των ΜΜΕ (ΕΣΗΕΑ, ΕΣΠΗΤ, ΕΠΗΕΑ, ΕΤΙΤΑ, ΕΤΕΡ κ.α.) που στηρίζουν αυτή την αγωνιστική πρωτοβουλία και υπογράφουν το παρόν κάλεσμα, καλούν όλους τους συναδέλφους στο Μέγαρο τη Δευτέρα 30 Μάρτη, από τις 4μμ και μετά, ώστε να ακουστεί η φωνή των εργαζομένων, για να διαδηλώσουμε για τα δικαιώματά μας:

Ø Να απαγορευτούν οι απολύσεις! Οι εργαζόμενοι δεν είναι έρμα για να πεταχτούν στη φουρτούνα της κρίσης.
Ø Όχι στη λιτότητα. Να ελαφρύνουν οι εργοδότες από τα κέρδη που συσσωρεύουν τόσα χρόνια! Νέες συλλογικές συμβάσεις με αυξήσεις στους μισθούς. Κατώτατος μισθός 1400 ευρώ. Αύξηση συντάξεων.
Ø Αύξηση επιδόματος ανεργίας, επιδότηση όλων των ανέργων. Ο χρόνος ανεργίας να καλύπτει πλήρως ασφαλιστικά τους ανέργους.
Ø Οι εργαζόμενοι με μπλοκάκι (Δ.Π.Υ.) είναι στην ουσία μισθωτοί κι όχι «συνεργάτες». Σταθερή και πλήρης εργασία για όλους τους εργαζόμενους. Κατάργηση κάθε ρύθμισης και νόμου (ελληνικού ή της ΕΕ) που προωθεί την ελαστική εργασία.
Ø Λιγότερη δουλειά, δουλειά για όλους.
Ø Οι διαθεσιμότητες, η καταπάτηση συλλογικών συμβάσεων, η στοχοποίηση αγωνιστών, οι εκβιασμοί και η ποινικοποίηση συνδικαλιστικής δράσης δε θα περάσουν.

Η μοιρολατρική αποδοχή τετελεσμένων δεν θα περάσει.
Απέναντι στην κρίση τους, η αλληλεγγύη είναι το όπλο μας.

ΌΛΟΙ οι εργαζόμενοι στα ΜΜΕ στο ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
ΔΕΥΤΕΡΑ 30 ΜΑΡΤΗ, 4μμ
ΔΙΑΔΗΛΩΝΟΥΜΕ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΗ ΦΙΕΣΤΑ ΤΟΥΣ!

Την πρωτοβουλία στηρίζουν:
FINANCIAL CRIMES (ΕΣΗΕΑ)
ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ-ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΣΤΑ ΜΜΕ (ΕΠΗΕΑ)
ΑΡΙΣΤΕΡΟ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΟ ΜΜΕΤΩΠΟ (ΕΣΗΕΑ)
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ (ΕΣΠΗΤ)
ΠΑΡΑΤΥΠΩΣ - ΑΡΙΣΤΕΡΗ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ (ΕΣΠΗΤ)
ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΩΝ –ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΤΥΠΟΣ (ΕΣΗΕΑ)»