A+ A A-
  • Κατηγορία: Uncategorised

Λαθρο-μετανάστευση στην Ελλάδα και τα Δυτικά Βαλκάνια: Πραγματική ή φαντασιακή απειλή;

Σε περίοδο κρίσης, όπως αυτή που βιώνει η Ελλάδα, η λαθρομετανάστευση μπορεί να συνεπιφέρει ανατροπές που δεν είναι δυνατόν να αντιμετωπισθούν.Η κρίσιμη μάζα των λαθρομεταναστών έχει ήδη υπερβεί το 20% του γηγενούς πληθυσμού και συνιστά ήδη απειλή σε ορισμένες περιοχές των Αθηνών και άλλων αστικών κέντρων για τη δημόσια υγεία (μετάδοση φυματίωσης, ελονοσίας ,ηπατήτιδας και HIV/AIDS) και τη δημόσια/κρατική ασφάλεια.

Μετά το 1999 οι μετανάστες εισέρχονταν μαζικώς στην Ελλάδα όχι μόνον διότι έβρισκαν εργασία αλλά κυρίως διότι με την απελευθέρωση της εξαγωγής κεφαλαίων είχαν απεριόριστη ευχέρεια εκροής σκληρού συναλλάγματος που δεν υπήρχε στη χώρα προέλευσής τους.


Εκτιμάται ότι πλέον των 3 δις ευρώ έχουν εξαχθεί σε Αλβανία, Κίνα και σε άλλες χώρες την τελευταία δεκαετία ενώ το κόστος παραμονής / περίθαλψης /εκπαίδευσης / διαμονής των λαθρομεταναστών κοστίζει στο κράτος 1 δις ευρώ ετησίως.

  

Η δυναμική του φαινομένου της λαθρο-μετανάστευσης στην Ελλάδα

Σύμφωνα με στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Πληθυσμού και Κοινωνικής Συνοχής, τον Σεπτέμβριο του 2011 ο αριθμός των νομίμων μεταναστών στην χώρα μας ανερχόταν σε 621.178 άτομα (478.166 με άδειες παραμονής σε ισχύ και 143.012 με απλές βεβαιώσεις). Νομίμως στην χώρα μας διέμεναν επίσης 162.587 Βορειοηπειρώτες κάτοχοι Ειδικού Δελτίου Ταυτότητας Ομογενούς και Άδειας Διαμονής Ενιαίου Τύπου, 4.312 ομογενείς από χώρες της πρώην ΕΣΣΔ και 8.500 ομογενείς από άλλες χώρες. Το 69,5% των αδειών παραμονής μη-ομογενών βρίσκεται στα χέρια Αλβανών (431.735 άδειες) και κατόπιν στα χέρια Ουκρανών (21.998 άδειες) και Πακιστανών (19.204 άδειες).

Σύμφωνα με στοιχεία του ΣτΕ ως προς τους νόμιμα διαμένοντες αλλοδαπούς υπάρχουν 480.000 με οριστικές άδειες διαμονής, 138.000 με αιτήματα σε εκκρεμότητα ή με προσωρινή διαταγή ή με αναστολή δικαστηρίου, ενώ 12.000 ήταν οι εγγεγραμμένοι αλλοδαποί στους εκλογικούς καταλόγους των δημοτικών εκλογών & απ’ όσο ήταν σε θέση να γνωρίζει, ουδείς εξελέγη. 9.000 αιτήσεις αλλοδαπών για αυτόματη ιθαγένεια (Ελληνοποίηση) 3.000 έως σήμερα δεκτές (1.600 λόγω γέννησης & 1.400 λόγω φοίτησης)

Ο αριθμός των παρανόμων μεταναστών είναι άγνωστος και μπορεί να βασισθεί μόνο σε εκτιμήσεις λόγω του δυναμισμού του φαινομένου (πολλές δεκάδες χιλιάδες παράνομοι μετανάστες εισέρχονται κάθε χρόνο στην χώρα μας).

Το Ελληνικό Ίδρυμα Ευρωπαϊκής και Εξωτερικής Πολιτικής (ΕΛΙΑΜΕΠ) εκτίμησε ότι το 2010 ο αριθμός των παρανόμων μεταναστών στην Ελλάδα ανερχόταν σε 470.000. Το 2009 ο πρώην διοικητής της ΕΥΠ πρέσβυς ε.τ. Ιωάννης Κοραντής υποστήριξε σε συνέντευξή του ότι ο συνολικός αριθμός εκ των υστέρων νομιμοποιημένων και παράνομων μεταναστών στην χώρα ανερχόταν σε 1.800.000 άτομα εκ των οποίων μόνο 600.000 είχαν συμμετάσχει στις διαδικασίες εκ τωνυστέρων νομιμοποίησης. Πιο πρόσφατα, πηγές από το Αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ ανέβαζαν τον αριθμό στα 2.300.000!

Μία ένδειξη για το τι συμβαίνει στα σύνορα μας δίνουν τα στατιστικά στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. Σύμφωνα με αυτά το 2011 συνελήφθησαν για παράνομη είσοδο ή διαμονή στην χώρα 99.368 αλλοδαποί (μείωση 25% σε σχέση με το 2010). Την ίδια χρονική περίοδο οι πραγματοποιηθείσες απελάσεις και οι επαναπατρισμοί παρανόμων μεταναστών ήταν περίπου 25.000. Τα ίδια στοιχεία δείχνουν ότι το πρόβλημα οξύνθηκε κατά το 2011 στα ελληνοτουρκικά χερσαία σύνορα (Έβρος) όπου υπήρξε αύξηση των συλλήψεων κατά 16,7%. Η πλειονότητα των συλληφθέντων ήταν Αφγανοί (28.528 συλλήψεις), Πακιστανοί (19.975 συλλήψεις) και Αλβανοί (11.733 συλλήψεις).

Αυτό που θα πρέπει να υπογραμμισθεί είναι ότι η μείωση του αριθμού των συλληφθέντων για παράνομη είσοδο ή διαμονή στην χώρα μας αποδίδεται, σύμφωνα με το αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ., «στην κατάργηση (από τον Δεκέμβριο του 2010) της βίζας για τους Αλβανούς υπηκόους, στους οποίους επετράπη η ελεύθερη παραμονή στη χώρα για διάστημα τριών μηνών».

Τελευταίως διαπιστώνεται μία επιβράδυνση του μεταναστευτικού ρεύματος από θαλάσσης η οποία , όμως, αντισταθμίζεται από την μαζική παραβίαση των χερσαίων συνόρων του Έβρου και από την αύξηση της επιθετικότητας των μεταναστών εξαιτίας στης κρίσεως και των μειώσεων των εσόδων.

Ιδιαίτερα επιβαρυντικό είναι και το στοιχείο ότι η Ελλάδα, εξαιτίας μιας σειράς εσφαλμένων χειρισμών, με πρώτη και βασικότερη τον ευρωπαϊκό Κανονισμό (ΕΚ) αριθμ. 343/2003, γνωστό ως «Δουβλίνο ΙΙ», έχει μετατραπεί σε ευρωπαϊκή «χωματερή παράνομων μεταναστών».

Σύμφωνα με έκθεση του ΟΗΕ οι μετανάστες στην Ελλάδα θα φθάσουν τα 4,2 εκατομμύρια εντός της προσεχούς εξαετίας εάν συνεχισθεί ο σημερινός αριθμός αφίξεων και η σοβούσα πολιτική κρίση στη Βόρεια Αφρική και τη Μέση Ανατολή. Σε περίπτωση γενικευμένης σύρραξης στη Συρία εκτιμάται ότι 50.000 Σύροι θα διοχετευθούν μέσω Τουρκίας στην Ελλάδα.


 

Η «ανησυχία» του αμερικανικού παράγοντα

Από το 2006 η αμερικανική πρεσβεία στην Αθήνα δείχνει μία έντονη ανησυχία για την αυξημένη είσοδο λαθρομεταναστών στην Ελλάδα κυρίως για ενδεχόμενη διασύνδεσή τους με διεθνή κυκλώματα τρομοκρατίας όπως προκύπτει από τη μελέτη των Wikileaks.

Τον Ιούνιο του 2006 (06ATHENS1652) ο επιτετραμμένος της πρεσβείας του Πακιστάν στην Αθήνα συναντά τον Αμερικανό πρέσβη και του αποκαλύπτει πως πιστεύει ότι υπάρχει σημαντική σύνδεση μεταξύ λαθρεμπόρων-διακινητών λαθρομεταναστών στην χώρα μας και κυκλωμάτων της Ισλαμικής τρομοκρατίας στην Αθήνα

Οπως αναφέρεται σε άλλο 07ATHENS2204 Αμερικανός διπλωμάτης, έπειτα από επίσκεψή του στα κέντρα υποδοχής μεταναστών στη Λέσβο και τη Σάμο, σημειώνει ότι «η είσοδος τζιχάντ μέσω των ελληνικών νησιών είναι μια πραγματική απειλή που πρέπει να αντιμετωπιστεί».

Τον ίδιο φόβο δεν τον έχουν, όμως, μόνο οι διπλωμάτες της Αμερικανικής πρεσβείας.

Σύμφωνα με το απόρρητο τηλεγράφημα 07ATHENS2204 ο τότε λιμενάρχης της Μυτιλήνης, αναφέρει στον Αμερικανό υπάλληλο της πρεσβείας, κατά τη διάρκεια επίσκεψής του στη Λέσβο τον Σεπτέμβριο του 2008, ότι το τελευταίο διάστημα «είχε γίνει αυτόπτης μάρτυρας ενός αθόρυβου στρατού Ισλαμιστών που έμπαινε παράνομα καθημερινά στην Ελλάδα».

 

Εγκληματικότητα και λαθρο-μετανάστευση

Εξετάζοντας τα επίσημα στοιχεία που δίνονται από αρμόδιες υπηρεσίες, αντιλαμβανόμαστε ότι, επί του συνολικού αριθμού των εγκλημάτων που διαπράττονται ετησίως στη χώρα μας, το ποσοστό συμμετοχής των ημεδαπών και αλλοδαπών είναι περίπου ίσο (Γ.Α.Δ.Α., στοιχεία 1991-2012). Με βάση τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, η αναλογία πληθυσμού ημεδαπών-νόμιμα διαμενόντων αλλοδαπών είναι περίπου 93%-7%. Ακόμη και με τα πλέον ακραία σενάρια περί του αριθμού των παρανόμων μεταναστών, η αναλογία ημεδαπών-συνόλου αλλοδαπών (νομίμων και παρανόμων) διαμορφώνεται σε 80%-20%. Κατ’ επέκταση, ακόμη κι έτσι να έχουν τα πράγματα, είναι σαφές ότι το - έστω - 20% του πληθυσμού διαπράττει το περίπου ήμισυ των συνολικά τελούμενων στη χώρα εγκλημάτων.

Είναι αποδεδειγμένο πλέον το γεγονός συμμετοχής οργανωμένων ομάδων μεταναστών σε γενικευμένα επεισόδια και συγκρούσεις σε μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και η συμμετοχή τους σε λεηλασίες.

Επιπλέον ο κίνδυνος πολλαπλασιάζεται από τη δραστηριότητα των αυτοκλήτων προστατών των λαθρομεταναστών με ύποπτα κίνητρα κα επιδιώξεις καθώς και την ανάδειξη μορφών αυτοπροστασίας μέσω σχηματισμών με εθνικιστική ρητορική που σε πολλές περιπτώσεις καταλήγει σε μορφές αυτοδικίας.


 

Οι «βαλκανικοί δρόμοι» της λαθρομετανάστευσης

Χρησιμοποίησαμε παραπάνω ως κομβικό χρονικό σημείο αυτό του 1999 καθώς τότε ενεργοποιούνται (μετά την κατάρρευση των εσωτερικών Βαλκανικών συνόρων) και οι διάδρομοι εγκλήματος των Δυτικών Βαλκανίων με σημεία αναφοράς τις νέες οντότητες των αλβανοφώνων γαιών καθώς και των ενοποιουμένων ισλαμικών θυλάκων.

Το Κοσσυφοπέδιο (που τελεί υπό καθεστώς διεθνούς προτεκτοράτου ΟΗΕ,ΝΑΤΟ,ΕΕ) έχει εξελιχθεί σε κύρια πηγή της παράνομης μετανάστευσης στα Βαλκάνια τόσο ως πύλη εισόδου όσο και ως πολυσκελές σημείο διαμετακόμισης για λαθρεμπόριο ανθρωπίνων οντοτήτων από τα Βαλκάνια και τρίτες χώρες.

Ως βασικοί άξονες έχουν εντοπισθεί δύο διαδρομές οι οποίες , όμως, επαναπροσδιορίζονται διαρκώς ανάλογα με τα «εμπόδια» που συναντούν οι εμπλεκόμενοι σε αυτές τις επιχειρήσεις:

1. Μέσω Αλβανίας που διέρχεται το Κοσσυφοπέδιο, τη Σερβία, την Κροατία και πέρα, και

2. Μέσω του Μαυροβουνίου, που διασχίζει τη Βοσνία, τη Σερβία, την Κροατία, Σλοβενία, Ουγγαρία και την Ιταλία.

Ως κομβικά σημεία των παραπάνω διαδρομών ορίζονται περιοχές σε Τίρανα, Πρίζρεν, Πρίστινα, Κόσοβσκα Μιτρόβιτσα, Νόβι Παζάρ, Μπίτολα, Σκόπια, Βράνια,, Νις, Βελιγράδι, Μόσταρ, Μπάνια Λούκα, το Ζάγκρεμπ, Βαραζντίν, Ριέκα και Karlovac.

Τα Δυτικά Βαλκάνια έχουν εξελιχθεί σε πόλο έλξης των λαθρομεταναστών από την Τουρκία, την Ινδία, το Πακιστάν, το Μπανγκλαντές και την Κίνα στο δρόμο τους προς την ΕΕ.

Δεδομένου ότι τα όρια μεταξύ των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων, μέχρι πρόσφατα, ήταν εσωτερικά, όχι εξωτερικά, υπάρχει τεράστιο για τα δεδομένα της περιοχής οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο καθώς και παραποτάμιες ή παραλίμνιες διόδοι που ουσιαστικώς δεν ελέγχονται.

Βασικοί πρωταγωνιστές αυτής της διασυνοριακής/διακρατικής/διαβαλκανικής εγκληματικής δραστηριότητας είναι οι ντόπιες ομάδες οργανωμένου εγκλήματος οι οποίες τελούν υπό τον έλεγχο και τον συντονισμό οργανωμένων καρτέλ του διεθνούς οργανωμένου εγκλήματος με ενεργό την ανάμειξη και κρατικών δομών. Επισημαίνεται η έντονη παρουσία του τουρκικού και κινέζικου υποκόσμου στην περιοχή.

Εντύπωση προκαλεί στις διωκτικές αρχές και σε διεθνείς παρατηρητές η αρίστη ποιότητα πλαστών εγγράφων (διαβατήρια, πιστοποιητικά κοκ) που έχουν στην κατοχή τους οι λαθρομετανάστες τα οποία αγγίζουν μερικές φορές τα όρια της γνησιότητας, γεγονός που αφήνει υπόνοιες για την συμμετοχή κρατικών υπηρεσιών ξένων χωρών στις εγκληματικές αυτές δραστηριότητες. Διαβατήρια από ΠΓΔΜ και Τουρκία με «θεωρήσεις» τύπου Σέγκεν, έγγραφα από Ιαπωνία, Νότια Κορέα και Σιγκαπούρη, πιστοποιητικά επιχειρήσεων κοκ.

Βάσει επιτόπιας έρευνας και εμπειρικών στοιχείων προκύπτει ότι προς το παρόν έχει διαμορφωθεί ο «χάρτης της λαθρομετανάστευσης» ως εξής:

  1. ΑΛΒΑΝΙΑ-ΕΛΛΑΔΑ: Τη διαδρομή αυτή χρησιμοποιούν Κινέζοι, Ινδοί, Τούρκοι, Πακιστανοί και Αφγανοί οι οποίοι ορεινές περιοχές και περιοχές όπως η Κακαβιά,, Αργυρόκαστρο, Κορυτσά και Αγίους Σαράντα, όπου εισέρχονται στην Ελλάδα.
  2. ΑΛΒΑΝΙΑ – ΠΓΔΜ- ΣΕΡΒΙΑ: Με είσοδο από ΠΓΔΜ μετακινούνται κατά μήκος των συνόρων και Tabanovci Μπλάτσε - Elezit στη Σερβία και το Κοσσυφοπέδιο. Από εκεί, δείχνοντας στην Πρίστινα, πόλη Κόσοβσκα Μιτρόβιτσα και το Βελιγράδι. Σε αυτή τη διαδρομή υπάρχει και η διακλάδωση μέσω Μοναστηρίου-Μπίτολα προκειμένου να εισέλθουν στην Ελλάδα.
  3. ΑΛΒΑΝΙΑ-ΚΟΣΣΥΦΟΠΕΔΙΟ-ΣΕΡΒΙΑ: Δύο δρομολόγια που αναχωρούν από την Αλβανία και το Κοσσυφοπέδιο καταλήγουν στο Βελιγράδι. Το πρώτο είναι μέσω της Αλβανίας, του Κοσσυφοπεδίου, και Κούκες στα σύνορα του χωριού και Vrbnica Tropoje ή μέσα από το πράσινο τμήμα των συνόρων. Στο Κοσσυφοπέδιο, η διαδρομή οδηγεί μέσα από Πρίζρεν και Βράνιε στο Γκνίλιαν, όπου στεγάζονται οι λαθρομετανάστες μεταφέρονται στο Νις και το Βελιγράδι. Η δεύτερη διαδρομή ξεκινάει από την Αλβανία μέσω του Πρίζρεν, Πρίστινα οδηγεί στο βόρειο τμήμα του Κοσσυφοπεδίου με Σερβική πλειονότητα στην πόλη Κόσοβσκα Μιτρόβιτσα, Ζβέτσαν και Ζούμπιν Πότοκ, και από εκεί μέσω του Νόβι Παζάρ στο Βελιγράδι. αυτές οι διαδρομές που χρησιμοποιούνται από τους υπηκόους της Κίνας, την Τουρκία, το Πακιστάν, την Ινδία και το Μπαγκλαντές.
  4. ΟΥΓΓΑΡΙΑ – ΣΕΡΒΙΑ: Κινέζοι,Μολδαβοί, Ουκρανοί, Αρμένιοι, Τούρκοι και Κούρδοι χρησιμοποιούν μέχρι στιγμής αυτή τη διαδρομή που περνάει από Σουμπότιτσα, Σρέμσκα Μιτρόβιτσα,Σιντ, Τόβαρνι,, Νόβι Σάντ, Μπάτσκα Παλάνκα,Ιλοκ, Βούκοβαρ, Μπαγιάκοβο και Μπάτροβτσι. ρίζεται από Μπαϊακόβο - συνοριακό σταθμό Μπάτροβτσι. Ορισμένοι κατευθύνονται και προς Βοσνία-Ερζεγοβίνη μέσω Μπαντοβνίτσι,Μπιελίνα και Ζβορνίκ.
  5. ΑΛΒΑΝΙΑ – ΜΑΥΡΟΒΟΥΝΙΟ –ΒΟΣΝΙΑ-ΚΡΟΑΤΙΑ: Επίσης έχει παρατηρηθεί κινητικότητα δικτύων διακίνησης λαθρομεταναστών στη διαδρομή μέσω Μπάνια Λούκα,Ζούπανια,Ορασιε, Γκούνια, Μπρτσκο, Ντρβαρ, Λίκα, Ριέκα

 


Η επίσημη μεταναστευτική πολιτική και η αργοπορημένη αντίδραση της Πολιτείας

Είναι δεδομένη η ανυπαρξία επίσημης μεταναστευτικής πολιτικής στην Ελλάδα. Αυτό αποδεικνύουν και οι προσπάθειες αντιμετώπισης του φαινομένου με μαζικές νομιμοποιήσεις μεταναστών (1997, 2001, 2005 , 2007 και 2010 με τον περίφημο νόμο Ραγκούση). Ας σημειωθεί ότι μόνον για τις ανάγκες της Ολυμπιάδας 2004 που χρέωσε την Ελλάδα με ποσό άνω των 40 δις ευρώ εισήχθησαν με την ανοχή της κυβέρνησης Σημίτη 219.598 μετανάστες εκ των οποίων 173,597 από Αλβανία. το Ελληνικό Δημόσιο, που από το 2001 & εντεύθεν έχει προχωρήσει σε μαζικές συνεχείς νομιμοποιήσεις λαθρομεταναστών χωρίς να έχει σταθερό κριτήριο νόμιμης διαμονής, χωρίς γνώση του χρονικού σημείου εισόδου των αλλοδαπών, που νομιμοποιεί στη συνέχεια & χωρίς καν γνώση του αριθμού τους.

Υπενθυμίζουμε ότι με τα άρθρα 1 και 24 του ν. 3838/2010 τροποποιήθηκε ο Κώδικας Ελληνικής Ιθαγένειας και εισάχθηκαν νέες προϋποθέσεις για την (ευχερέστερη) κτήση της ελληνικής ιθαγένειας από αλλοδαπούς. Με τα άρθρα 14 και 21 του ίδιου νόμου προβλέφθηκε η υπό όρους συμμετοχή και αλλοδαπών, υπηκόων τρίτων κρατών, στις εκλογές για την ανάδειξη των αρχών της πρωτοβάθμιας τοπικής αυτοδιοίκησης. Όλες οι ανωτέρω διατάξεις κρίθηκαν αντισυνταγματικές με την 350/2011 απόφαση του Δ΄ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας και συνεπώς το ζήτημα παραπέμφθηκε στην ολομέλεια του ανώτατου διοικητικού δικαστηρίου, προκειμένου να επιλυθεί σύμφωνα με το άρθρο 100 παρ. 5 του Συντάγματος.

Εσχάτως και μπροστά σε μία βόμβα μεγατόνων που πρόκειται να εκραγεί η επίσημη (νέα) κυβέρνηση ανακοίνωσε την θέσπιση αυστηρότερων όρων απόκτησης της ελληνικής ιθαγένειας από αλλοδαπούς που διαμένουν μόνιμα και νόμιμα στη χώρα μας μέσω του υπουργού Εσωτερικών, Ευριπίδη Στυλιανίδη.

Προτεραιότητα είναι ακόμη η αλλαγή του μεταναστευτικού νόμου ώστε να εναρμονισθεί με το αυστηρότερο πλαίσιο που ισχύει στην ΕΕ και οι αλλαγές στον Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Αυτό σημαίνει ότι τα επτά χρόνια μόνιμης και νόμιμης διαμονής στην Ελλάδα, που απαιτούνται σήμερα προκειμένου κάποιος αλλοδαπός να υποβάλει αίτηση πολιτογράφησης, θα αυξηθούν στα δέκα χρόνια.

Θα ισχύσει, δηλαδή, το καθεστώς που ίσχυε στον Κώδικα Ιθαγένειας, πριν την αναθεώρησή του από τον πρώην υπουργό Εσωτερικών Γιάννη Ραγκούση.

Οι υπόλοιποι όροι και προϋποθέσεις για την κτήση της ελληνικής ιθαγένειας, όπως, μεταξύ άλλων, είναι οι υποψήφιοι να μην έχουν καταδικαστεί, δεν αναμένεται να τροποποιηθούν σημαντικά.

Για τρεις – τέσσερις διατάξεις του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, που έχουν δημιουργήσει δυσλειτουργίες σε επίπεδο διαδικασιών αλλά και σε επίπεδο ουσίας, έκανε λόγο ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών, Χαράλαμπος Αθανασίου.

“Θα τροποποιήσουμε μερικές διατάξεις και ό,τι σωστό υπάρχει, θα παραμείνει”, σημείωσε, προαναγγέλλοντας πως μακροπρόθεσμα θα τεθεί στο στόχαστρο ειδικής επιτροπής η συνολική επανεξέταση του Κώδικα Ιθαγένειας.

Εκτός από αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζεται η δυνατότητα να χορηγείται αυτομάτως η ελληνική ιθαγένεια σε παιδιά των αλλοδαπών οι οποίοι διαμένουν στην Ελλάδα μετά την εγγραφή τους στα ελληνικά πανεπιστήμια, με το σκεπτικό ότι κάτι τέτοιο αποδεικνύει ότι γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα και τον ελληνικό πολιτισμό.

Επιπλέον, για τα παιδιά των αλλοδαπών που γεννιούνται στην Ελλάδα, προκειμένου να αποκτήσουν την ελληνική ιθαγένεια θα απαιτείται, πρώτον, οι γονείς τους, από πέντε χρόνια που είναι σήμερα, να διαμένουν οκτώ χρόνια στην Ελλάδα και, δεύτερον, το ίδιο το παιδί να έχει την ευχέρεια να επιλέγει αν θέλει την ελληνική ιθαγένεια ή όχι όταν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας του.

Μεγαλύτερο χρονικό διάστημα εξετάζεται να καθιερωθεί για την πολιτογράφηση ενήλικων μεταναστών, οι οποίοι διαθέτουν νόμιμη άδεια παραμονής. Ειδικότερα, για να υποβάλουν αίτηση οι μετανάστες αυτοί, αναμένεται να πρέπει να έχουν συμπληρώσει δέκα έτη νόμιμης παραμονής, αντί των επτά που απαιτούνται σήμερα.