- Κατηγορία: Ειδικά Θέματα
- Γράφτηκε από τον/την Δημήτρης Ταταρούνης
Κυβέρνηση "Μαστεροντοκτοράδων"
Η πρώτη κυβέρνηση του Γιώργου Α. Παπανδρέου έχει ένα ευδιάκριτο προφίλ ανανέωσης με πολλά φρέσκα πρόσωπα που καμμία άλλη κυβέρνηση δεν είχε παρουσιάσει στο παρελθόν.
Ένα μοναδικό χαρακτηριστικό της νέας κυβέρνησης που επίσης την κάνει να ξεχωρίζει από τα δοκιμασμένα σχήματα του παρελθόντος είναι το μορφωτικό επίπεδο των μελών της. Κανένα άλλο κυβερνητικό σχήμα δεν είχε στις τάξεις του τόσα πολλά μέλη με τόσα πολλά μεταπτυχιακά διπλώματα (μάστερ και ντοκτορά).
Είναι μια κυβέρνηση που θα μπορούσαμε αβίαστα να την ονομάσουμε κυβέρνηση "μαστεροντοκτοράδων"!
Είναι μετρημένοι στα δάχτυλα του ενός χεριού οι κυβερνητικοί αξιωματούχοι που δεν έχουν κάνει μεταπτυχιακές σπουδές ανωτάτου επιπέδου.
Τώρα αν αυτό είναι καλό ή κακό θα το δείξει η πορεία και οι μελλοντικές αποφάσεις!
Για ορισμένους το δείγμα είναι ελπιδοφόρο, αφού η κοινωνία είχε ανάγκη από ουσιαστική αλλαγή μετά την παταγώδη, με τις δοκιμασμένες συνταγές, αποτυχία διακυβέρνησης της χώρας από τον Κ. Α. Καραμανλή.
Άλλοι, πάλι , είναι σκεπτικιστές και θεωρούν ελιτίστικο το νέο προφίλ της κυβέρνησης με επί της ουσίας απόμακρους υπουργούς που θα "φάνε τα μούτρα τους" όταν αρχίσουν οι επίσημοι αγώνες...
Σε κάθε περίπτωση, τα μέλη της νέας κυβέρνησης ξεκινούν με ένα αβαντάζ που τους έδωσαν οι μετριότατες επιδόσεις της τελευταίας κυβέρνησης του Κώστα Α. Καραμανλή και γι' αυτό έχουν εκ των πραγμάτων περισσότερη πίστωση χρόνου.
Όμως, οι καλές προϋποθέσεις και οι μεγάλες προσδοκίες που έχουν επενδυθεί από τους πολίτες στον Γιώργο Α. Παπανδρέου μπορεί να μετατραπούν σε μπούμερανγκ αν δεν αποδώσουν χειροπιαστά θετικά αποτελέσματα.
Ήδη, η απότομη κατάργηση του μέτρου της απόσυρσης των παλαιών αυτοκινήτων, λόγω του μεγάλου κόστους, όπως δικαιολογήθηκε από την κυβέρνηση, δείχνει μιαν "οικονομίστικη" αντίληψη που υποδηλώνει ότι, στο όνομα των πολύ άσχημων οικονομικών του κράτους, θα ποδοπατηθούν βίαια τα δικαιώματα κάποιων πολιτών υπέρ κάποιων άλλων. Το σύστημα "όσοι πρόλαβαν, πρόλαβαν, οι άλλοι ήταν άτυχοι και ας κόψουν το λαιμό τους" δεν μπορεί να έχει λαϊκή αποδοχή.
Η δικαιολογία ότι το κόστος ήταν δυσανάλογο από τα ωφέλη για καθαρό περιβάλλον δεν εξηγήθηκε επαρκώς από την "πράσινη κυβέρνηση" ούτε βέβαια οι αρμόδιοι υπουργοί το βασάνισαν το ζήτημα για να καταλήξουν σε μια τουλάχιστον πιο ποιοτική λύση.
Η λύση στην οποία κατέληξαν είναι ένα άλλο φοεοεισπρακτικό μέσο γιατί σε τελική ανάλυση αυξάνει τα τέλη κυκλοφορίας με δυσμενέστερο τρόπο από το νόμο Σουφλιά, ενώ πλήττει ιδιαίτερα τους αδύναμους που έχουν μείνει με τα σαραβαλάκια πάνω από 1400 κ.ε.. Σε τέτοιου είδους παλιά αυτοκίνητα, τα περισσότερα τέλη καταλήγουν να είναι ένα επιφανειακό και άδικο μέτρο, αφού τέτοια αυτοκίνητα μεταχειρισμένα μπορεί να έχει ο καθένας ανεξάρτητα από την οικονομική του δυνατότητα.
Θα μπορούσε η κυβέρνηση να ενισχύσει άμεσα, όσους θα απέσυραν και ταυτόχρονα θα αντικαταστούσαν το παλιό αυτοκίνητο με ένα καινούργιο νέας τεχνολογίας, έτσι ώστει να εισπράξει σίγουρα φόρους και τέλη κυκλοφορίας και να ενισχύσει την αγορά του αυτοκινήτου.
Θα μπορούσε να πληρώσει με δόσεις και όχι άμεσα, όσους απλώς απέσυραν το παλιό τους αυτοκίνητο ή να τους δώσει δωρεάν εισιτήριο για τα μέσα μαζικής μεταφοράς για ένα ή δύο χρόνια ανάλογα με τον κυβισμό, ώστε να μην διαθέσει ρευστό για να πληρώσει.
Ο πρωθυπουργός πριν από τις εκλογές έλεγε ότι "χρήματα υπάρχουν" και ότι η κυβέρνησή του θα βρει τις λύσεις που δεν έβρισκε η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.
Αν η λύση είναι οι αυξήσεις των διοδίων, οι αυξήσεις των τελών κυκλοφορίας, οι αυξήσεις στα καύσιμα, η συνέχιση όπως-όπως των ιδιωτικοποιήσεων, η μείωση της "ελεημοσύνης" του επιδόματος αλληλεγγύης κ.ο.κ., τότε η ανοχή που θα έχει από τους πολίτες δεν θα διαρκέσει πολύ, και η αγανάκτηση θα είναι εξίσου ή και μεγαλύτερη από την αντίστοιχη που βίωσε ο Κώστας Α. Καραμανλής και η κυβέρνησή του.
Μπορεί η πλειονότητα των μελών της νέας κυβέρνησης να διαθέτει επάρκεια επιστημονικών γνώσεων να μην στερείται μάστερ και ντοκτορά, αλλά στο γήπεδο της πολιτικής, το παιχνίδι δεν κερδίζεται με τα πτυχία.
Χρειάζεται βούληση, έμπνευση, τόλμη και ξεκάθαρη πολιτική για να έχεις στο τέλος την τύχη με το μέρος σου. Γιατί και η τύχη χρειάζεται και παίζει σπουδαίο ρόλο ιδιαίτερα όταν δεν ελέγχεις απόλυτα το παιχνίδι...
ΥΓ) Η απόφαση να ενισχυθεί η Παιδεία με τα χρήματα που θα παραχωρούνταν για την απόσυρση είναι ίσως ένα δείγμα της αντίληψης των κυβερνώντων για τη σπουδαιότητα της εκπαίδευσης και της γνώσης. Είναι πολύ σημαντικό για μια κυβέρνηση να ενδιαφέρεται ουσιαστικά για την Παιδεία. Εκτός, αν ό,τι ελέχθη, ελέχθη για αντιστάθμισμα για να καταλαγιάσουν οι αντιδράσεις από την απόσυρση της απόσυρσης.
ΥΓ2) Είναι γνωστή και δηλωμένη η συμπάθεια των κυβερνώντων υπέρ των "αρίστων" και όχι των "αρεστών".
Τέτοιες συμπάθειες πρέπει, όμως, να εκφράζονται και να εκδηλώνονται με σύνεση γιατί, σε μια κοινωνία των διαχωρισμών και των κάθε λογής αποκλεισμών, η βαθμολογία δεν είναι συνήθως δίκαιη ούτε είναι δυνατόν τα παιδιά της λαϊκής οικογένειας να συναγωνιστούν στα πτυχία όσους φοίτησαν στα κολέγια στα Harvard και στα LSE.