A+ A A-

Φεστιβάλ για τη βιντεο-δημοσιογραφία (VJ)


Μια νέα μορφή δημοσιογραφίας, τη βιντεοδημοσιογραφία, έχει στόχο να παρακολουθήσει, να αναδείξει και να ενισχύσει το 3ο Φεστιβάλ Βιντεοδημοσιοφραφίας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 27 έως τις 29 Οκτωβρίου 2006 στο Βερολίνο (Kino Babylon Berlin).

Το Φεστιβάλ, που διοργανώνεται από τη Deutsche Welle (DW-TV) και τους φορείς Hessischer Rundfunk, Videomission, Bauhaus-Universität Weimar και Schweizer Fernsehen, καλεί όλους τους βιντεοδημοσιογράφους (VJs) να συμμετάσχουν με παραγωγές τους, όπου η σκηνοθεσία, η εικονοληψία, το μοντάζ και τα κείμενα θα έχουν γίνει από το ίδιο πρόσωπο. Το Φεστιβάλ απευθύνεται σε ενεργούς VJ, συντάκτες, ελεύθερους συνεργάτες Μ.Μ.Ε., οπερατέρ, μοντέρ, υπεύθυνους προγράμματος, διευθυντές προγράμματος, παραγωγούς, σχολιαστές, φοιτητές οπτικοακουστικών και δημοσιογραφικών κατευθύνσεων σπουδών. Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ, θα προβληθούν και θα βραβευθούν οι καλύτερες παραγωγές, ενώ σε επτά κατηγορίες των θεματικών ενοτήτων ντοκιμαντέρ, ρεπορτάζ και ειδήσεις θα απονεμηθούν βραβεία συνολικής αξίας 10.000 ευρώ.

Τι είναι η βιντεοδημοσιογραφία

Κάμερα, μοντάζ, κείμενα - όλα από το ίδιο χέρι. Οι βιντεοδημοσιογράφοι (VJs) είναι «αθλητές» του τηλεοπτικού δημοσιογραφικού τριάθλου. Η ψηφιακή τεχνολογία φέρνει την επανάσταση στην τηλεοπτική παραγωγή: ο εξοπλισμός είναι εύκολος στη χρήση και τα (τεχνικά) όρια μεταξύ επαγγελματικού και ερασιτεχνικού εξοπλισμού δεν υφίστανται σχεδόν. Ακόμα κι ένα έμπειρο μάτι δεν ξεχωρίζει πια εύκολα ένα καλό προϊόν βιντεοδημοσιογραφίας από μια παραγωγή σε Beta-SP. Με την ψηφιακή κάμερα και τον φορητό υπολογιστή επιτυγχάνονται εικόνες που αλλάζουν την τηλεόραση, αφού ένας VJ πλησιάζει τους πρωταγωνιστές του πολύ περισσότερο από το «κλασσικό» τριμελές τηλεοπτικό συνεργείο, το οποίο εργάζεται με κατανεμημένους ρόλους. Ο VJ δουλεύει με μεγαλύτερη ευελιξία, ευχέρεια κινήσεων και σχετικά οικονομικά. Για τους υπεύθυνους προγράμματος και τους οικονομικούς διαχειριστές, η χρήση VJ ανοίγει νέους ορίζοντες και νέα πεδία, ειδικά σε εποχές περιορισμένων προϋπολογισμών παραγωγής.

Στο B.B.C. έχουν ήδη μετεκπαιδευτεί πάνω από 600 συντάκτες και τεχνικοί σε VJ, οι οποίοι καλύπτουν πλέον μεγάλο μέρος θεμάτων της εσωτερικής επικαιρότητας και αποστέλλονται με όλο και μεγαλύτερη συχνότητα και στο εξωτερικό. Στη Γερμανία είναι ο ραδιοφωνικός οργανισμός της Έσσης (Hessischer Rundfunk), η Deutsche Welle TV (DW-TV) και ο ραδιοφωνικός οργανισμός της Κεντρικής Γερμανίας (Mitteldeutscher Rundfunk) αυτοί που χρησιμοποιούν περισσότερο βιντεοδημοσιογράφους. Ακολουθούν όμως και άλλοι σταθμοί, ενώ η εθελοντική εκπαίδευση σε VJ συναντάται ολοένα και συχνότερα.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το 3ο Διεθνές Φεστιβάλ Βιντεοδημοσιογραφίας, δείτε: www.videoreporter.org


ΥΓ) Κι ενώ "έξω" συμβαίνουν όλα αυτά, στο εσωτερικό της Ελλάδας οι αρμόδιοι προτιμούν να τα αντιμετωπίζουν με τη μεσαιωνική αντίδραση της "δαιμονοποίησης" ή με το βολικό στρουθοκαμηλισμό μέχρις ότου ξεσπάσει έντονα κάποια σοβαρή εργασιακή παρενέργεια.
Τότε, ο ένας θα ρίχνει τις ευθύνες στον άλλο και οι εργαζόμενοι ως συνήθως θα υποστούν τις συνέπειες.
Πόσο ενημερωμένοι είναι άραγε οι εκπρόσωποι των συνδικάτων για τον βιντεοδημοσιογράφο (VJ) και τον αυριανό ρόλο του στο εργασιακό τοπίο των Μέσων ενημέρωσης;
Μήπως πρέπει να το ψάξουν λίγο το θέμα και να το αντιμετωπίσουν με ρεαλισμό και τόλμη για να μην αποβεί σε βάρος των μεροκαματιάρηδων της ενημέρωσης που αύριο θα είναι απροετοίμαστοι και θα αποτελέσουν τα θύματα των αλλαγών;