A+ A A-

Η τελική πρόταση-σχέδιο για τον νέο ΕΔΟΕΑΠ

Τις πρώτες απαντήσεις στα ερωτήματα που έχουν προκύψει λόγω έλλειψης ενημέρωσης όσον αφορά τη διαπραγμάτευση για τον νέο ΕΔΟΕΑΠ και το σχέδιο διάσωσής του, δίνει το ρεπορτάζ της συναδέλφου Ρούλας Σαλούρου, που δημοσιεύτηκε στον ιστότοπο euro2day.gr. 

Σοβαρή αντίδραση έχει προκαλέσει ο πόρος 2% ως εισφορά επί του τζίρου που ζητείται από τις επιχειρήσεις ΜΜΕ, καθώς οι επιχειρηματίες διαφωνούν και ήδη έχουν κοινοποιήσει τις προθέσεις τους για προσφυγή στη Δικαιοσύνη με στόχο να τον καταργήσουν ως άδικο φόρο υπέρ τρίτων.

Κατά την άποψή τους η εισφορά αυτή είναι μη ανταποδοτική και αναποτελεσματική που θα οδηγήσει στη "βέβαιη απώλεια θέσεων εργασίας" και ενδεχομένως στο κλείσιμο επιχειρήσεων που επιβίωσαν με τεράστιες δυσκολίες και με συνέπεια στις υποχρεώσεις τους.

 

Ρούλα Σαλούρου Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

"Τι προβλέπει το σχέδιο τροποποίησης του καταστατικού για τις εισφορές εργαζομένων και εργοδοτών. Επιβάλλεται εισφορά επί του τζίρου παρά τις σφοδρές αντιδράσεις για το μέτρο. Πώς θα διοικείται το Ταμείο.

Το δρόμο προς τη Βουλή αναμένεται να πάρει τις επόμενες ημέρες η ρύθμιση για την ασφάλιση όλων των εργαζόμενων στα μέσα ενημέρωσης που δραστηριοποιούνται στη Ελλάδα, στον ΕΔΟΕΑΠ. Θα πρέπει να προηγηθεί αλλαγή του καταστατικού του ΕΔΟΕΑΠ που παραμένει νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου.

Η ρύθμιση περιλαμβάνει και εισφορά επί του τζίρου των επιχειρήσεων, μια απόφαση που έχει πυροδοτήσει θύελλα αντιδράσεων από την πλευρά των επιχειρήσεων τύπου που βλέπουν ορατό τον κίνδυνο απώλειας θέσεων εργασίας.

Σύμφωνα με το σχέδιο αλλαγής του καταστατικού στην ασφάλιση του Ενιαίου Δημοσιογραφικού Οργανισμού Επικουρικής Ασφάλισης και Περιθάλψεως (Ε.Δ.Ο.Ε.Α.Π.) υπάγονται για παροχή μηνιαίας επικούρησης και ιατροφαρμακευτικής – νοσοκομειακής περίθαλψης όλοι οι μισθωτοί σε επιχειρήσεις ή εκμεταλλεύσεις Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και Ψυχαγωγίας που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα ανεξαρτήτως του τρόπου διανομής εκπομπής ή μετάδοσης, καθώς και σε πρακτορεία ειδήσεων και γραφεία τύπου, εξαιρουμένων όσων είναι ήδη μέλη του Αλληλοβοηθητικού Σωματείου με την επωνυμία «ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΩΓΗΣ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ-ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ-ΕΥΒΟΙΑΣ» (Ε.Τ.Α.Σ.) και του ΝΠΙΔ με την επωνυμία «ΤΑΜΕΙΟ ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ» (Τ.Ε.Α.Σ.) ή δικαιούνται να γίνουν μέλη, σύμφωνα με το Καταστατικό τους. Για ιατροφαρμακευτική- νοσοκομειακή περίθαλψη, ασφαλίζονται στον ΕΔΟΕΑΠ και οι συνταξιούχοι του Οργανισμού.

Οι εισφορές

1. Για την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη των εργαζόμενων στα μέσα ενημέρωσης, ορίζεται εισφορά 2,55% για τον ασφαλισμένο και 4,55% για τον εργοδότη επί των πάσης φύσεως τακτικών μηνιαίων αποδοχών του εργαζομένου. Για την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη των συνταξιούχων το ποσό της μηνιαίας εισφοράς υπολογίζεται σε ποσοστό 5% επί του ποσού της καταβαλλόμενης από τον Ε.Δ.Ο.Ε.Α.Π. σύνταξης.

2. Η εισφορά για επικουρική ασφάλιση και εφάπαξ ορίζεται ως εξής: Για την επικουρική ασφάλιση το ποσό της μηνιαίας εισφοράς υπολογίζεται σε ποσοστό 3,5% για τον ασφαλισμένο και σε ποσοστό 3,5% για τον εργοδότη επί των πάσης φύσεως τακτικών μηνιαίων αποδοχών του εργαζομένου.

Για παροχή εφάπαξ οικονομικής ενίσχυσης το ποσό της μηνιαίας εισφοράς των ασφαλισμένων υπολογίζεται σε ποσοστό 1% επί των πάσης φύσεως τακτικών μηνιαίων αποδοχών του εργαζομένου.

Η εισφορά επί του τζίρου

Παράλληλα, προβλέπεται εργοδοτική εισφορά ποσοστού 2% επί του ετήσιου κύκλου εργασιών κάθε επιχείρησης ή εκμετάλλευσης.

Μάλιστα, η συγκεκριμένη εργοδοτική εισφορά του 2% και οι προβλεπόμενες εισφορές για ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, επικούρηση και εφάπαξ για τα πρόσωπα που ήταν, κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος Νόμου, ήδη ασφαλισμένα στον ΕΔΟΕΑΠ, ισχύουν αναδρομικά από 1/1/2017. Η υποχρέωση αυτή καταβάλλεται σε 10 ισόποσες μηνιαίες δόσεις, της πρώτης εξ αυτών καταβαλλόμενης μέχρι την 31-12-2017.

Η προβλεπόμενη εργοδοτική εισφορά 2% θα προσδιορίζεται κατά μήνα επί του κύκλου εργασιών εκάστου υπόχρεου και αποδίδεται στον ΕΔΟΕΑΠ το αργότερο μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα με την διαδικασία της του παρόντος άρθρου. Μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου κάθε έτους οι εργοδότες που είναι υπόχρεοι για την καταβολή της εισφοράς καταθέτουν στον ΕΔΟΕΑΠ εκκαθαριστική κατάσταση και καταβάλλουν την επιπλέον διαφορά που προκύπτει. Η τυχόν επιπλέον καταβληθείσα εισφορά συμψηφίζεται με τις εισφορές του επόμενου εξαμήνου.

Για καθυστερούμενες εισφορές κάθε είδους (εργοδοτών/εργαζομένων, επί του κύκλου εργασιών) ο ΕΔΟΕΑΠ μπορεί να επιδιώκει την είσπραξή τους με τη μεταβίβασή τους στο Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ). Ο ΕΔΟΕΑΠ δικαιούται να προβαίνει στον ουσιαστικό και επιτόπιο, στην έδρα ή την επαγγελματική εγκατάσταση εκάστου υποχρέου, έλεγχο κάθε στοιχείου σχετικού με τα αναφερόμενα στις υποβαλλόμενες Αναλυτικές Καταστάσεις προσώπων και Επιχειρήσεων.

Διοίκηση

Ο ΕΔΟΕΑΠ θα διοικείται από ενδεκαμελές διοικητικό συμβούλιο το οποίο έχει τριετή θητεία και στο οποίο συμμετέχει ένας εκπρόσωπος των εργοδοτών. Ο εκπρόσωπος των εργοδοτών και ο αναπληρωματικός του ορίζονται κατά την έναρξη της θητείας εκάστης Διοίκησης του ΕΔΟΕΑΠ με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων και επιλέγονται μεταξύ προσώπων που προτείνουν οι λειτουργούσες εργοδοτικές Ενώσεις εντός πέντε (5) ημερών από την ημέρα γνωστοποίησης του εκλογικού αποτελέσματος σε αυτές.

Οι δέκα εκπρόσωποι των ασφαλισμένων/συνταξιούχων εκλέγονται με άμεση καθολική ψηφοφορία και πλειοψηφικό σύστημα σε εκλογές που ορίζονται και οργανώνονται από τον ΕΔΟΕΑΠ. Για την απαρτία του Δ.Σ. απαιτείται η παρουσία τουλάχιστον επτά μελών, ανάμεσά τους και ο Πρόεδρος, και οι αποφάσεις είναι έγκυρες όταν λαμβάνονται με την ψήφο τουλάχιστον έξι εκ των παρισταμένων μελών.

Εκ των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου, εκλέγεται Πρόεδρος αυτού, ένας Αντιπρόεδρος, Γενικός Γραμματέας και Ταμίας, με τους αναπληρωτές τους.

Β).Το ύψος των παροχών του ΕΔΟΕΑΠ καθορίζεται με απόφαση του Δ.Σ. κατόπιν της εκπόνησης ετήσιας αναλογιστικής μελέτης. Με την απόφαση αυτή δύναται το Δ.Σ. να ανακαθορίζει τις ήδη καταβαλλόμενες παροχές για λόγους ίσης μεταχείρισης. Οποιαδήποτε υπέρβαση του ορίου δαπανών, όπως καθορίζεται από την αναλογιστική μελέτη, απαιτεί ομόφωνη απόφαση του Δ.Σ.

Το Δ.Σ. του ΕΔΟΕΑΠ οφείλει εντός έξι μηνών και αφού έχει ολοκληρωθεί η εγγραφή των νέων μελών να διενεργήσει εκλογές για την ανάδειξη νέου διοικητικού συμβουλίου κατά τις ανωτέρω διατάξεις. Ο υπουργός Εργασίας ορίζει εντός 15 ημερών από τη δημοσίευση του παρόντος δυο επιπλέον μέλη του Δ.Σ. προκειμένου αυτό να καταστεί 11μελές. Τα δυο αυτά μέλη ορίζονται κατόπιν προτάσεων που θα υποβάλουν κάθε μία εκ των ιδρυτικών Ενώσεων του ΕΔΟΕΑΠ και των εργοδοτικών οργανώσεων και ο Υπουργός θα επιλέξει ένα μέλος εκ μέρους των εργαζομένων και ένα εκ των εργοδοτών. Επίσης υποχρεούται εντός του αυτού χρόνου να καταρτίσει νέο καταστατικό του ΕΔΟΕΑΠ με πρότυπο το ισχύον καταστατικό, προσαρμοσμένο στις διατάξεις του παρόντος. Το νέο καταστατικό θα κυρωθεί με υπουργική απόφαση".

Η ανακοίνωση των εκδοτικών επιχειρήσεων

«Ο έντυπος τύπος στην Ελλάδα έχει βρεθεί τα τελευταία χρόνια αντιμέτωπος με μία πρωτοφανή κρίση. Οι εφημερίδες και τα περιοδικά βρίσκονται παγκοσμίως σε μία πολύ δύσκολη περίοδο. Η ελληνική οικονομική κρίση έχει πλήξει τα μέσα περαιτέρω λόγω της δραματικής μείωσης της διαφήμισης. Οι λιγοστές επιχειρήσεις του κλάδου που πλήρωναν τους φόρους και τις εισφορές και ήταν εντάξει στην αποπληρωμή των υποχρεώσεών τους βίωσαν όμως και τα αποτελέσματα του αθέμιτου ανταγωνισμού που κράτησε πολλά χρόνια. Διότι κλήθηκαν να ανταγωνισθούν επιχειρήσεις που αθετούσαν συστηματικά και χωρίς συνέπειες όλες τις παραπάνω υποχρεώσεις.

Η κρίση του κλάδου και τα τεράστια λάθη του παρελθόντος έχουν φέρει το ασφαλιστικό του ταμείο σε αδιέξοδο. Η αγωνία των εργαζομένων είναι μεγάλη και δικαιολογημένη. Κάνουν όμως τεράστιο λάθος όσοι θεωρούν ότι με έναν νέο, μη αναλογικό και ανταποδοτικό φόρο θα λυθεί το πρόβλημα. Για τις επιχειρήσεις του έντυπου τύπου η επιβολή του νέου φόρου επί του τζίρου τους θα οδηγήσει στην βέβαιη απώλεια θέσεων εργασίας και ενδεχομένως στο κλείσιμό τους.

Οι εταιρείες που έμειναν όρθιες δε θα μπορέσουν να αντεπεξέλθουν, τελεία και παύλα. Όσο για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο διαδίκτυο, θα μειώσει δραματικά το πολύ μικρό ποσοστό που τους απομένει από την διαφημιστική δαπάνη η οποία πηγαίνει σε πολύ μεγάλο ποσοστό στις μεγάλες ξένες εταιρείες.

Είναι πραγματικά εξωφρενικό να κληθούν λίγες βιώσιμες και υγιείς επιχειρήσεις να αναλάβουν ένα βάρος που δεν τους αναλογεί και επίσης δεν αντέχουν να σηκώσουν. Σεβόμαστε τους εργαζομένους μας, μοιραζόμαστε τις αγωνίες τους γιατί είναι και δικές μας και δεν επιθυμούμε να χαθούν θέσεις εργασίας από ένα νέο, απροσδόκητο και εντελώς παράλογο φόρο. Θα προσφύγουμε στα ελληνικά και ευρωπαϊκά Δικαστήρια και θα κάνουμε ό,τι μπορούμε ώστε να συνεχίσουμε να είμαστε εντάξει απέναντι στους εργαζόμενους και τις υποχρεώσεις μας.

Οι εκδοτικές επιχειρήσεις:

ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.
ΑΤΤΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΕ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ ΕΚΔΟΤΙΚΗ Α.Ε.
ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟΥ ΤΥΠΟΥ ΕΚΔΟΤΙΚΗ Α.Ε.
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ Α.Ε.
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ Α.Ε.»

Η ΑΠΟΨΗ ΤΗΣ ΕΙΙΡΑ

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η αποψη της Ένωσης Ιδιοκτητών Ιδιωτικών Ραδιοφωνικών Σταθμών Αθηνών η οποία ξανατοποθετείται  υπέρ της διάσωσης του ΕΔΟΕΑΠ, αλλά με σγκεκριμένες προϋποθέσεις που δεν περιλαμβάνουν κανένα νέο πόρο:

"Η Ενωση Ιδιοκτητών Ιδιωτικών Ραδιοφωνικών Σταθμών Αθηνών (ΕΙΙΡΑ), καθ’ όλη τη διάρκεια της συμμετοχής της στον διάλογο που διεξάγεται με πρωτοβουλία του Υφυπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Πετρόπουλου και συμμετοχή των συνδικαλιστικών φορέων των εργαζομένων στα Μέσα Ενημέρωσης και των ενώσεων των εργοδοτών για το μέλλον του ΕΟΔΕΑΠ εξέφρασε επίσημα τη θέση της υπέρ της διάσωσης και της διατήρησης του ΕΔΟΕΑΠ ως φορέα επικουρικής ασφάλισης και υγείας όλων των εργαζομένων στα μέσα ενημέρωσης, υπό τις προϋποθέσεις που γνωστοποιήσαμε στο πλαίσιο των τριμερών συναντήσεων Ωστόσο, ενάμιση χρόνο μετά την έναρξη του διαλόγου είναι φανερό ότι καμία μελέτη δεν μπορεί με βεβαιότητα να αποδείξει ότι ο ΕΔΟΕΑΠ θα είναι βιώσιμός ούτε μπορεί να γίνει εκτίμηση της απαιτούμενης χρηματοδότησης, ώστε το Ταμείο να είναι σε θέση να παρέχει υπηρεσίες σε εργαζόμενους και συνταξιούχους.

Από την έναρξη του διαλόγου δηλώσαμε ότι δεν είμαστε διατεθειμένοι να διακινδυνεύσουμε τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων μας. Συνεπώς, είμαστε αντίθετοι και δεν αποδεχόμαστε τη θέσπιση κανενός νέου πόρου, με τη μορφή ποσοστού επί του κύκλου εργασιών (τζίρου) των ραδιοφωνικών επιχειρήσεων. Πολύ δε περισσότερο στην παρούσα συγκυρία κατά την οποία αποδεικνύεται περίτρανα ότι η κατάργηση του αγγελιοσήμου όχι μόνο δεν οδήγησε σε αύξηση των διαφημιστικών εσόδων μας, αλλά σε περαιτέρω συρρίκνωση της καθαρής διαφημιστικής δαπάνης. Οι ραδιοφωνικές επιχειρήσεις δεν μπορούν να επωμιστούν κανένα κόστος, πέραν αυτού που ήδη καταβάλλεται στον ΕΦΚΑ. Σημειωτέον ότι δεν υπάρχει καμία διαβεβαίωση ότι οι παροχές που θα παρέχει ο ΕΔΟΕΑΠ θα είναι καλύτερες από αυτές που προσφέρονται από τον ΕΟΠΠΥ και το ΕΤΕΑΠ.

Η ΕΙΙΡΑ εκφράζει για άλλη μία φορά δημόσια τη θέση της υπέρ της διάσωσης του ΕΔΟΕΑΠ, υπό τις εξής προϋποθέσεις:

1. Το νέο σύστημα να συμπεριλαμβάνει όλα τα ΜΜΕ (τηλεόραση, ραδιόφωνο, εφημερίδες, περιοδικά, διαδίκτυο) και όλους ανεξαιρέτως τους εργαζομένους σε αυτά. Η καθολικότητα είναι απαραίτητο προαπαιτούμενο για τη βιωσιμότητα του όποιου συστήματος κοινωνικής ασφάλισης.

2. Οι παροχές του ΕΔΟΕΑΠ να είναι καλύτερες από αυτές παρέχει ο ΕΟΠΠΥ και το ΕΤΕΑΠ.

3. Το κόστος που θα επωμιστούν οι ραδιοφωνικοί σταθμοί να μην ξεπερνά το ποσό που ήδη καταβάλλεται σήμερα στον ΕΦΚΑ.

4. Να μην θεσπιστεί κανένα νέος πόρος που θα επιβαρύνει την ήδη βεβαρημένη οικονομική κατάσταση των ραδιοφωνικών σταθμών, ιδίως σε μία περίοδο που δεν είναι ξεκάθαρο το καθεστώς αδειοδότησης".